صنعت پرداخت الکترونیک جهان تحت سلطه چهار کمپانی بزرگ است: ویزاکارت، مسترکارت، امریکن اکسپرس و دیسکاور. از بین این چهار کمپانی، ویزا کارت و مسترکارت از شهرت بیشتری برخوردار هستند و کارت های اعتباری آن ها در سطح جهانی شناخته شده تر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت مسترکارت و ویزاکارت بپردازیم.

در مقاله ای از وب سایت با عنوان ویزاکارت چیست، به معرفی ویزاکارت و چگونگی خرید آن و مزایا و معایبش پرداختیم. اما حالا می خواهیم بدانیم که چه تفاوتی بین رقیب این کمپانی یعنی مسترکارت با ویزا کارت وجود دارد. مزایای و معایب مسترکارت بیشتر است یا ویزاکارت و کدام یک را باید بر دیگری ترجیح داد؟ پس ابتدا به معرفی کوتاه مسترکارت می پردازیم و سپس به مقایسه این دو کارت اعتباری.

دیسکاور کارت

تاریخچه مسترکارت

زمانی که در دهه 1960 نیاز به سامانه یکپارچه کارت های اعتباری احساس شد ابتدا bank of America فعالیت خود را شروع کرد و پس از چندی سامانه یکپارچه ویزاکارت را به وجود آورد. حرکت ویزاکارت در شرق آمریکا و با محوریت نیویورک آغاز شد و به سمت غرب حرکت کرد و سپس جهانی شد. اما مسترکارت حرکت خود را از غرب آمریکا و از کالیفرنیا آغاز کرد و به سوی شرق آمریکا و سپس جهانی شدن رفت.

مسترکارت ابتدا در مجموعه ای با مشارکت چهار بانک مستقر در کالیفرنیا تحت عنوان انجمن کارت بین بانکی شروع به کار کرد و به سرعت در تمام آمریکا رواج یافت. پس از آن کار خود را در اروپا با مبدا بریتانیا آغاز کرد و در اروپا هم رواج پیدا کرد. پس از مدتی مقر اصلی آن به نیویورک انتقال پیدا کرد و تا امروز هم در آنجا قرار داشته است. این کمپانی هم اکنون در بازار بورس وال استریت بیش از 21 میلیارد دلار دارایی دارد و تنها در سال 2018 بیش از 12 میلیارد دلار سود برای سهام داران خود به ارمغان آورده است. هم اکنون مسترکارت با 67 شعبه در سرار جهان فعالیت می کند و در 210 کشور امکان استفاده از آن وجود دارد.

خدمات مسترکارت

نحوه تهیه مسترکارت

تهیه مسترکارت به سادگی ویزاکارت است. کافی است شما در یکی از کشورهایی باشید که خدمات مسترکارت ارائه می شود و پاسپورتی که نشان دهد شهروند آن کشور هستید هم داشته باشید. به محض افتتاح حساب در یکی از بانک های طرف قرار داد مسترکارت امکان تهیه آن را خواهید داشت. بنا به نیاز شما می توانید یک یا بیشتر مسترکارت پیش پرداخت، شارژی یا مجازی داشته باشید و یا از مسترکارت هدیه استفاده کنید. اشکال مسترکارت و ویزاکارت تقریبا مشابه هستند و تنها مسئله نوع کار یا نیاز شما است که تعیین می کند کدام یک از این انواع کارت را تهیه کنید.

مسترکارت برای ایرانی ها

تفاوت مسترکارت و ویزاکارت

تقریبا می توان گفت از نظر خدمات و قابلیت استفاده تفاوت واضحی بین این دو شبکه پرداخت وجود ندارد. هر دو در بیش از 200 کشور جهان قابل دسترسی هستند و هر دو با اکثر بانک های معتبر طرف قرارداد هستند. حتی بانک های سازنده ویزاکارت از مسترکارت پشتیبانی می کنند و بانک های سازنده مسترکارت هم از ویزاکارت استفاده می کنند. شاید بتوان گفت تنها تفاوت مسترکارت و ویزاکارت در مسائل کمتر مهمی مانند تعداد شعبه یا حجم و تعداد تراکنش ها می باشد. البته این تفاوت تغییر خاصی در برتری یکی نسبت به دیگری نمی دهد. حتی از تظر انتقال ارزی هم امکان ارسال بین این دو کارت وجود دارد و دارندگان مسترکارت محدود به دیگر دارندگان آن نیستند و برای ویزاکارت هم همین طور است.

اما مسئله ای که برای ایرانیان وجود دارد این است که هر دوی این شرکت ها به شهروندان ایران خدمات نمی دهند و شما باید از طریق شرکت های واسط و تسهیل گر ایرانی آن ها را تهیه کنید. در اینجا این مسئله به وجود می آید که شرکت های واسط چه هزینه ای از شما برای صدور این کارت ها دریافت می کنند و چه خدماتی ارائه می دهند که این نکته هم به خود مستر کارت یا ویزاکارت مربوط نیست، بلکه مربوط می شود به شرکت های ایرانی تسهیل گر.

فرق ویزاکارت و مستر کارت

خدمات مسترکارت یا ویزاکارت

تقریبا تمام خدمات مسترکارت و ویزاکارت مشابه هم هستند و هر دو شبکه هایی عظیم و گسترده هستند که در عموم کشورهای جهان قابل دسترسی اند. بنابراین تفاوت مسترکارت و ویزاکارت در خدمات قابل ارائه آن ها نیز نیست. مهم ترین خدمات این شرکت ها را می توان به این شکل طبقه بندی کرد:

  • کارمزد: کارمزد هر دو کارت مستر و ویزا بین 2.5 تا 4 درصد است و مبتنی بر نوع تراکنش و حجم تراکنش شما تعیین می شود
  • ارسال ارز: هم مسترکارت و هم ویزاکارت پراستفاده ترین شیوه برای ارسال ارز بین افراد هستند. سرعت و امنیت خوب این دو شبکه آن ها را به رایج ترین شیوه ها در نقل و انتقالات بین فردی بدل کرده است.
  • خرید آنلاین: تقریبا نمی توان تصور کرد که سایت معتبری درگاه پرداخت داشته باشد اما امکان استفاده از هر دو این کارت ها را نداشته باشد.
  • پنل لحظه ای: یکی از امکانات خوب مسترکارت و ویزاکارت پنل کاربری ای است که در اختیار شما می گذارد تا تراکنش های خود را در هر لحظه که مایل هستید چک کنید.
  • کارت مجازی: در استفاده از این دو کارت الزاما نیاز به کارت فیزیکی ندارید. شما می توانید کارت مجازی تهیه کنید و برای نقل و انتقالات خود تنها از اطلاعات کارت شامل شماره کارت، تاریخ کارت، شناسه دوم کارت و رمز اینترنتی کارت استفاده کنید.

ویراکارت یا مستر کارت

آیا تفاوتی بین مسترکارت و ویزاکارت وجود دارد؟

با توجه به آن چه تاکنون گفته شد، از دید خدمات، قابلیت دسترسی، قابلیت استفاده و… تفاوت واقعی میان مسترکارت و ویزاکارت وجود ندارد. حتی در معایب هم این دو شبکه مشابه هم هستند و برای مثال قابل استفاده برای ایرانیان نیستند. برای همین بین این دوکارت تفاوتی نیست و هر کدام که مایل بودید را می توانید استفاده کنید. البته چنانچه گفته شد در صورتی که در ایران ساکن هستید، برای این کار نیاز به شرکت های واسط در دور زدن تحریم های مسترکارت و ویزاکارت دارید و باید مبالغی برای آن بپردازید.

ما در مقالات دیگر وب سایت بهترین روش های نقل و انتقالات مالی و ارسال پول از ایران به اروپا و آمریکا را توضیح داده ایم. بنابراین در صورتی که در ایران ساکن هستید و برای مهاجرت، تحصیل، خرید، تجارت و موارد دیگر نیاز به انتقال پول به خارج از ایران دارید، می توانید از دیگر مقالات ما برای شناختن بهترین و مناسب ترین روش استفاده کنید. همچنین می توانید با کارشناسان مالی ما تماس گرفته و در کمتر از دو روز پول خود را به راحتی به هر کجای دنیا منتقل کنید. صرافی کیان انگلستان، به عنوان بهترین صرافی ایرانی در اروپا در کنار شماست.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ