تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان

کرونا جهان را با چالشی جدید مواجه کرد. چالشی از جنس آنفولانزای اسپانیایی در دهه‌ی دوم قرن بیستم که بر جنبه های مختلف زندگی مردم جهان تاثیر گذاشت. فارغ از تاثیرات مختلف فیزیکی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و … این همه گیری، می توان گفت که کرونا سه دوره‌ی اقتصادی را برای ما بازتعریف می‌کند: دوره اقتصادی پیش از کرونا، زمان شیوع کرونا و پس از کرونا.

پیش از کرونا را باید زمانی با اقتصاد عادی دانست. اقتصادی که عرضه و تقاضا در آن قابل پیش ‌بینی بوده و عموم مسائل بدون بحران جهانی، سپری می‌شد. زمان شیوع کرونا، که هم اکنون در حال سپری شدن است، وضعیتی است که تقاضا در حوزه‌ی خدمات حضوری به شدت کم و در اشکال غیرحضوری بسیار زیاد شده است. در این زمان به علت قرنطینه های طولانی، مردم سعی می‌کنند نیازهای خود را به وسیله ی اینترنت و استفاده از خدمات مجازی برطرف کنند. به همین دلیل است که این روزها شاهد رشد بیش از پیش خریدهای اینترنتی، تماس های تصویری، دورکاری، کلاس های آنلاین، مشاوره های پزشکی آنلاین، خدمات بانکی اینترنتی، صرافی های آنلاین و … هستیم.

تاثیرات مثبت کرونا بر مشاغل

با تمام سختی‌ های روزگار شیوع کرونا، این اتفاقات باعث شد که متوجه شویم اینترنت و فضای مجازی در بسیاری از حوزه‌ ها با سرعت بیشتر و هزینه‌ ی کمتری نیازهایمان را برطرف می ‌کند. از طرفی به علت سود بسیار زیاد کسب و کارهایی که در این دوره خدمات اینترنتی داشتند، دیگر مشاغل نیز مجاب شدند که باید در کسب و کار خود رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنند. اما آیا این اتفاقات در دوره ی اقتصادی پس از کرونا نیز تاثیرگذار خواهند بود؟ به نظر شما پس از غلبه بر ویروس کرونا و پایان این همه گیری، چه مشاغلی پرسود خواهند بود؟ در ادامه ی این مقاله با ما باشید تا با هم برخی از اتفاقات روزگار پس از کرونا را بررسی کنیم، مشاغل پرسود پس از کرونا را معرفی کرده و پیش بینی های اقتصادی در مورد روزگار پس از کرونا داشته باشیم.

مشاغل پر سود پس از ریشه کنی کرونا

۱. همچنان خدمات غیرحضوری

توفیق اجباری استفاده از خدمات اینترنتی در زمان شیوع کرونا، موجب تجربه ‌ای لذت‌ بخش برای عموم افراد شد و پیش بینی می شود این شرایط همچنان پس از کرونا هم ادامه داشته باشد. خدمات اینترنتی تا اشباع شدن فاصله‌ بسیار زیادی دارد و به خاطر ماهیتش به دایره‌ فراگیری و عمق خدمات قابل ارائه دائما اضافه خواهد شد. از این ‌رو در زمان پس از کرونا، باز هم از آن استقبال خواهد شد، کسب و کارهای بیشتری به سمت آنلاین شدن پیش خواهند رفت و استارتاپ های زیادی نیز بر پایه ی خدمات اینترنتی متنوع شکل خواهد گرفت. خدمات غیر حضوری و اینترنتی در حوزه های مختلقی کاربرد دارند که از میان آن ها می توان به حوزه های حمل و نقل، گردشگری، بانک ها، خریدهای سوپرمارکتی و غیر سوپرمارکتی و … اشاره کرد. همان طور که اشاره شد، این حوزه ها به مرور گسترده تر شده و بخش بزرگ تری از مشاغل را دربر خواهد گرفت.

با این وجود اگر کسب و کارها، قصد ارائه ی خدمات خود در بستر اینترنت را داشته باشند، قطعا نیاز به استفاده از متخصصان این حوزه دارند. به همین دلیل مشاغلی چون طراحی وب سایت، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیک، مشاوره کسب و کار، بازاریابی و فروش و … بیش از پیش مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

۲. سرگرمی و تفریح

دوران کرونا با خود خمودگی و حبس انسان در خانه را آورد. طبق مطالعات مختلف، طی اپیدمی کرونا اختلالات اضطراب و افسردگی، بسیار افزایش یافته است. در این دوران نمی‌ توانیم به قربانیان بیماری افسردگی پیشنهاد خروج از خانه و حضور در طبیعت، شهربازی، سینما و … را بدهیم. اما بوی خوش پایان کرونا با واکسیناسیون به مشام می ‌رسد. وقت آن است که صنعت سرگرمی نه تنها احیا شود که بزرگ تر و سودآور‌تر از گذشته شده و انسان ‌ها را از افسردگی نجات دهد. جهان پس از کرونا، بیش از پیش به تقریح و سرگرمی نیاز خواهد داشت.

۳. روانشناسی و روانپزشکی

اقتصاد پس از کرونا وظیفه ‌ی ترمیم آسیب‌های دوران کرونا را دارد. یکی از مهم ‌ترین آسیب ‌ها مشکلات روانی ‌ای است که به واسطه‌ ی کرونا ایجاد شده است. از دست دادن عزیزان، محبوس شدن در خانه، رکود اقتصادی، ابتلا به کرونا و… عواملی هستند که موجب افزایش بیماری‌ هایی چون افسردگی، اضطراب، وسواس، تروما پس از حادثه و… شده‌ اند. لذا دوران پس از کرونا دوران ترمیم روان انسان‌ ها است و دولت ‌ها بودجه‌ های بزرگی برای این منظور اختصاص خواهند داد. به همین دلیل روانشناسی و روانپزشکی و دیگر موارد مرتبط با آن ها، یکی دیگر از مشاغلی است که پس از کرونا با توجه بیشتری همراه خواهد بود و جز مشاغل پرسود پس از کرونا دسته بندی می شود.

۴. آموزش همگانی

طاعون ‌های بزرگ به ما آموخت که باید به دنبال دلایل علمی برای کنترل بیماری ‌ها برویم و داروهای مناسب تولید کنیم، اپیدمی ‌های آنفولانزا به ما آموخت که علاج واقعه باید پیش از وقوع انجام شود و واکسیناسیون سالانه داشته باشیم و کرونا به ما آموخت که علم و پیشگیری به تنهایی کافی نیستند. کرونا مانند آنفولانزا قابل پیشگیری توسط پزشکان و واکسن نبود و مانند طاعون قابل درمان با دارو نبود. کرونا تنها و تنها با دانش عمومی و فهم اهمیت پیشگیری توسط عموم افراد قابل کنترل بود. سازمان‌ های جهانی از هم ‌اکنون برنامه‌ هایی برای آموزش عمومی دارند تا مسائل اساسی مورد نیاز برای بیماری ‌هایی که هنوز از وجودشان اطلاع نداریم را آموزش دهند. امروزه دولت‌ ها به خوبی متوجه شده‌ اند که در صورت عدم آموزش ضررهای بسیار بزرگ تری نسبت به هزینه ‌ی مورد نیاز برای آموزش خواهند کرد. به همین دلیل کسب و کارهای مبتنی بر آموزش نیز در دوران پس از کرونا از رونق بیشتری برخوردار خواهند شد.

هم اکنون پس از تلاش های بسیار زیاد دانشمندان سراسر جهان، واکسن ویروس کووید 19 ساخته شده و برنامه های واکسیناسیون عمومی در حال اجرا است. اما همان طور که دیدیم، کرونا تاثیرات بسیار زیادی بر جنبه های مختلف فردی و عمومی جامعه داشته است. تاثیرات عمیقی که بعضی از آن ها حتی با ازبین رفتن کرونا نیز باقی خواهد ماند. در این میان مهم این است که شرایط پیش روی خود را به خوبی بشناسیم و خودمان را برای مواجه با آن آماده کنیم. با بررسی تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا و مشاغل پرسود پس از کرونا نیز می‌توانیم برای آینده‌ی شغلی خود برنامه‌ ریزی کنیم.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ