به طور خلاصه پی پال (PayPal) یا پی پل یک سیستم نقل و انتقال مالی است که با داشتن دو رکن اصلی می توانید از آن استفاده کنید، ایمیل و حساب بانکی تایید شده بین المللی. در واقع برای استفاده و افتتاح حساب پی پال ابتدا به حساب الکترونیکی نیاز است که رابط شما و پی پال است و شناسه‌ی شما برای دیگر افراد استفاده کننده از پی پال محسوب می شود. علاوه بر آن حساب بانکی معتبر مانند ویزا کارت یا مستر کارت نیاز دارید تا از آن طریق بتوانید به حساب پی پال خود پول واریز کرده یا از آن برداشت کنید.

همین نیازهای ساده و سهولت در استفاده از پی پال در پرداخت آنلاین موجب شده که این سرویس با بیش از 230 میلیون حساب فعال، به رایج ترین و محبوب ترین سرویس آنلاین مالی بدل شود. اما پی پال دقیقا چیست و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا ساخت حساب پی پال برای همه مقدور است؟ این ها مهم ترین نکاتی است که در ادامه مقاله به بررسی اش خواهیم پرداخت.

تاسیس و گسترش پی پال

شاید دیگر شگفت انگیز نباشد که بشنوید در هر چیز محبوب، کارآمد و رو به پیشرفتی در دنیای دیجیتال رد پای ایلان ماسک هم دیده می شود. اما به هر صورت در میان موسسان پی پال نام ایلان ماسک هم به چشم می خورد. در سال 1998 و در آستانه همه گیری هرچه بیشتر اینترنت به ذهن عده ای جوان می رسد که چرا با استفاده از ابزار موجود راهی ساده برای خرید و فروش آنلاین به وجود نیاورند؟

فروشگاه هایی مثل آمازون و ای بِی در حال گسترش و همه گیری بودند و راهی نیاز بود که بتوان به صورت لحظه ای پرداخت آنلاین انجام داد. به علاوه نیاز بود که بتوان این پرداخت ها را با توجه به گسترش بین قاره ای این فروشگاه ها با ارزهای متفاوت انجام داد. پس ایلان ماسک، پیتر تیل، کن هووری، لوک نوسک و مکس لوشین دست به کار شدند و پی پال را طراحی کردند. این سرویس ابتدا میان کاربران ای بِی فراگیر شد. کسانی که اجناس خود را در آن جا به حراج می گذاشتند، آدرس ایمیل پی پال خود را برای دریافت پول در اختیار شرکت کنندگان می گذاشتند. همین امر موجب شد تا ای بِی متوجه اهمیت این سرویس جدید شود و بیشتر سهام آن را بخرد تا مالک پلتفرم آینده دار پرداخت های آنلاین شود. بعد از خریداری پی پال توسط ای بِی و قرار گرفتن امکان خرید مستقیم توسط پی پال از درون خود ای بِی، به ناگاه کاربران پی پال 10 برابر شده و طی یک سال به یک میلیون نفر رسیدند. پی پال این روند رشد را تا امروز ادامه داده و به جایی رسیده که در کمتر سایت معتبری امکان پرداخت ارزی با حساب پی پال وجود نداشته باشد.

هم اکنون بیش از 230 میلیون حساب کاربری پی پال وجود دارد و این شرکت علاوه بر آمریکا در 20 کشور جهان دفتر منطقه ای دارد. در سال 2002 سهام پی پال با ارزش 15 دلار وارد بورس وال استریت شد و هم اکنون 284 دلار ارزش هر سهم آن است. تمام این ها گواه این مسئله است که امروزه اقبال به یک سایت فروش اجناس یا ارائه خدمات بدون امکان پرداخت با استفاده از حساب پی پال رخ نمی دهد و در عین حال تنها با داشتن یک اکانت پی پال می توانید از خدمات عموم سایت های معتبر استفاده کنید.

حساب پی پال

خدمات، مزایا و معایب پی پال

طی بیش از دو دهه پی پال بر خدمات خود افزوده است. اما علاوه بر خدمات باید با مزایا و معایب پی پال هم آشنا شوید تا در انتخاب سرویس نقل و انتقال مالی بهترین گزینه را پیدا کنید. خدمات پی پال به قدری پایه ای است که تقریبا هر نیازی در سطح متوسط را پوشش می دهد. این خدمات را می توان به این صورت خلاصه کرد:

خدمات پی پل:

  • پرداخت درون سایت های فروشگاهی یا خدماتی
  • ارسال ارز به افراد یا شرکت ها
  • دریافت ارز از افراد یا شرکت ها
  • واریز به حساب پی پال از طریق حساب بانکی و کارت اعتباری
  • برداشت اعتبار از اکانت پی پال

با این خدمات تقریبا شما قادر به انجام هر تراکنشی در شبکه اینترنت هستید و توان سفارش هرچیزی را دارید. به علاوه می توانید امکان پرداخت آنلاین در وب سایت مربوط به شرکت خود را فعال کنید یا اگر کسب و کار خانگی دارید، به شکل فریلنسری کار می کنید و… از طریق حساب پی پال خود اقدام به دریافت دستمزد کنید. اما پی پال چه مزایایی دارد که ما را ترغیب به استفاده می کند؟ مسلما مزایای پی پال است که موجب شده نسبت به دیگر سرویس ها محبوبیت بالایی داشته باشد. مهم ترین این مزایا را می توان این گونه برشمرد:

مزایای پی پل:

  • پوشش 24 ارز مهم و پرکاربرد از جمله، دلار، پوند، یورو، ین، یوآن، دلار کانادا، دلار استرالیا و…
  • امنیت بالای نقل و انتقالات
  • رابط کاربری ساده همراه با اپلیکیشن در گوشی های اپل و اندروید
  • افتتاح حساب رایگان
  • کارمزد رایگان برای استفاده های شخصی و کارمزد پایین برای کسب و کارها
  • طرح ها و تخفیف های متعدد برای کاربران دائمی

مزایای پی پال در نظر اول ساده هستند، اما همین که ارزهای گوناگون را پوشش می دهد و استفاده ای بسیار آسان دارد، موجب مقبولیت بالای آن شده است. نکته دیگر در مزایای پی پال کارمزد صفر برای استفاده های شخصی است. در واقع اگر اکانت personal پی پال داشته باشید و بخواهید برای دوستان  و آشنایان ارز ارسال کنید، پی پال از شما کارمزدی نمی گیرد. البته امکانات اکانت personal محدود است و در صورت داشتن کسب و کار ناچار به ارتقا آن به business  یا premier خواهید بود.

با تمام خدمات و مزایا پی پال تعدادی معایب جدی دارد که موجب شده در سال های اخیر بخش مهمی از بازار را به رقبای خود واگذار کند. مهم ترین معایب پی پال را می توان این گونه طبقه بندی کرد:

معایب پی پل:

  • پایبندی به قوانین داخلی فرای قوانین بین المللی
  • کارمزدهای اضافی بانک ها
  • مسدود شدن های سخت گیرانه اکانت ها
  • سقف 10000 دلاری برای نقل و انتقال
  • وجود ایران در لیست محدودیت های پی پال
  • عدم پرداخت سود یا وام به کاربران دارای حساب پی پال

در نظر اول شاید پایبندی به قوانین نکته ای مثبت به حساب بیاید، یا کارمزدهای بانک ها را منطقی بدانید. اما توجه کنید که چون ایران در لیست تحریم های آمریکا، سازمان مبارزه با پولشویی و… قرار دارد، امکان افتتاح حساب از ایران برای شما مقدور نیست. علاوه بر اینکه IP ایران توسط پی پال مسدود شده، در صورتی که پی پال به ایرانی بودن شما شک کند، بدون اطلاع قبلی حساب شما را مسدود خواهد کرد و به خاطر قوانین سخت گیرانه و هزینه بالای وکیل گرفتن در جهت برگرداندن حساب، عملا اعتبار شما توسط این شرکت مصادره خواهد شد. این مسدود سازی های پی پال تنها به خاطر ایرانی بودن هم اتفاق نمی افتد، در صورتی که کوچک ترین تخلفی از سوی دارنده حساب اتفاق بیفتد یا شکایاتی در مورد دارنده مطرح شود، پی پال به سرعت حساب را مسدود خواهد کرد. از سوی دیگر از آن جایی که پی پال خودش یک بانک نیست، تراکنش هایش با بانک ها شامل کارمزد می شود. انتقال ارز بین حساب های پی پال رایگان است، اما وقتی بخواهید از حساب پی پال خود پول به حساب بانکی واریز کنید از شما کارمزد دریافت خواهد شد. مشکل بزرگ نهایی پرداخت آنلاین با پی پال سقف آن است که عملا پی پال را از معاملات بزرگ جهانی کنار گذاشته است و کمتر در این جهت مورد استفاده تاجران و شرکت های بزرگ قرار می گیرد.

علاوه بر این ها با اینکه پی پال از قوانین بانکی پیروی می کند اما هیچ وقت مانند بانک ها به دارندگان حساب های خود وام نمی دهد یا هیچ سودی برای آن ها در نظر نمی گیرد. حال با تمام خدمات و مزایا و معایب پی پال و مقایسه آن با رقبا باید تصمیم بگیرید که افتتاح حساب از ایران یا خارج ایران برای شما به صرفه و کاربردی است یا خیر.

حساب پی پل

روش کسب درآمد پی پال

شاید بپرسید با این که افتتاح حساب در پی پال رایگان است و نقل و انتقال مالی بین حساب های آن نیز در اکثر موارد بدون کارمزد یا با کارمزد ناچیزی است، پس ایجاد چنین اپلیکیشن قدرتمندی چه سودی برای دارندگان آن دارد. در پاسخ به این سوال باید دقت کنید که روزانه بیش از 12.5 میلیون تراکنش در پی پال صورت می پذیرد و کارمزدهای هر چند ناچیز این تعداد تراکنش، رقم قابل توجهی خواهد شد. از سوی دیگر درآمد غیر قابل تصور پی پال از محل موجودی های کاربران آن است. در واقع پی پال با توجه به موجودی های کابران خود سرمایه بالایی دارد و این سرمایه را در بانک های مختلف جهان سپرده گذاری کرده و درآمد حاصل از سود آن را دریافت می کند.

بنابراین با این که امروزه رقبای بسیار زیادی چون اسکریل، وب مانی، ارزهای مجازی و … برای پی پال وجود دارد، اما پی پال همواره می کوشد با کسب رضایت بالا از مشتریان خود، بر تعداد آن ها و حجم معاملاتشان و در نتیجه درآمد خود بیفزاید.

چگونه حساب پی پال بسازیم؟

ساخت اکانت پی پال در صورتی که ایران نباشید و پاسپورت غیر ایرانی داشته باشید بسیار ساده است. ابتدا باید یک آدرس ایمیل داشته باشید و سپس با مراجعه به یک بانک معتبر که با پی پال کار می کند یک حساب بانکی بسازید و برای سهولت کارتان کارت اعتباری ای مانند ویزاکارت یا مسترکارت تهیه کنید. سپس وارد وب سایت پی پال شده و ابتدا با استفاده از ایمیل و مشخصات اولیه یک اکانت تایید نشده بسازید. پس از آن با استفاده از اطلاعاتی که توسط بانک برای افتتاح حساب تایید شده، حساب پی پال خود را تایید کنید تا میان حساب بانکی و پی پال شما ارتباط برقرار شود. حالا می توانید از اکانت پی پال خود در وب سایت یا اپلیکیشن های موبایلی پی پال نقل و انتقالات مالی انجام دهید.

اما اگر ایران هستید کار کمی پیچیده تر است. شما باید به نوعی پی پال را گول بزنید و قانع کنید که ایرانی نیستید یا پاسپورت معتبر دیگری دارید. این کار را عموما شرکت های واسط با دریافت مبالغ متفاوت انجام می دهند. اما مشکلات شما با پی پال همین جا تمام نمی شود. برای استفاده های بعدی هم نمی توانید با IP ایران وارد حساب پی پال خود شوید. به جز این همواره در خطر مشکوک شدن پی پال به خود و مسدود شدن حسابتان هستید. لذا باید همیشه مواظب باشید که اشتباهی در این خصوص نکنید.

حساب کاربری پی پال

نهایتا حساب پی پال بسازیم یا نه؟

علی رغم همه مشکلات بیان شده به خصوص برای ایرانیان در استفاده از پی پال، نادیده گرفتن آن در استفاده های روزمره و خرید و فروش های کوچک و متوسط امکان پذیر نیست. لذا هر کسب و کار یا مهاجری لاجرم به پی پال و خدماتش نیاز خواهد داشت و مجبور است از آن استفاده کند. با این همه بهتر است در کنار پی پال از یک یا دو سرویس دیگر هم استفاده کرد و همیشه مواظب مسدود شدن اکانت پی پال بود. همچنین بهتر است حساب پی پال خود را چند وقت یک بار خالی کنید تا در صورت مسدود شدن ضرر زیادی را متحمل نشوید. در مقاله ای دیگر نکات مهم در استفاده از پی پال را مفصل بررسی خواهیم کرد تا راهنمای شما در افتتاح اکانت پی پال بوده و از مسدود شدن حساب خود جلوگیری کنید.

همان طور که متوجه شدید یکی از روش های پرداخت آنلاین و انجام نقل و انتقالات مالی استفاده از پی پال است. در صورتی که در ایران زندگی می کنید و برای خرید، مهاجرت یا بیزینس خود به نقل و انتقالات مالی نیاز دارید، می توانید مقاله ی ما را در رابطه با روش های انتقال پول از ایران به اروپا مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر پی پال می توانید با روش های دیگری نیز آشنا شوید و بهترین روش را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که صرافی کیان همواره در این راه در کنار شما خواهد بود.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ