نرخ پوند

پوند استرلینگ واحد پولی بریتانیا به شمار می رود و یکی از مهم ترین و قوی ترین ارزهای رایج در جهان است. پوند بسیار بیش از دیگر ارزهای رایج قدمت دارد و فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذارنده تا به وضعیت کنونی اش رسیده است. برای همین خوب است که پیش از ورود به بازارهای ارز جهانی در مورد پوند که یکی از مهم ترین آن ها است بیشتر بدانیم.

تاریخچه پوند انگلیس

اولین سکه های ضرب شده به عنوان پول واحد یک کشور به زمان پادشاهی لیدی در 2600 سال پیش بازمیگردد. به فاصله کمی از آن و با گسترش شاهنشاهی هخامنشی این رسم وارد ایران شده و از آن پس به رسمی رایج در تمام حکومت ها تبدیل می شود. اما هیچ یک از واحدهای پولی باستانی تا زمان ما باقی نمانده اند و پوند انگلیس از این جهت قدیمی ترین واحد پولی رایج محسوب می شود.

پوند ابتدا در قرن 9 میلادی به وجود آمد. در آن زمان سکه های نقره ای در انگلستان ضرب شدند که از نظر تقسیمات از الگوی رومی پیروی می کردند. در آن زمان لیبرا به معنای میزان واحد وزن رایج بود و هر پوند معادل با وزن 240 پنس به حساب می آمد. در آن زمان پوند تنها یک مفهوم بود و ارزشمندترین سکه همان پنس بود که بعدها پنی نامیده شد.

قریب به شش قرن بعد و در زمان هنری هفتم اولین سکه پوند ضرب شد و کمی بعد اولین اسکناس های رایج به وجود آمدند. نکته جالب در مورد این اسکناس ها این بود که آن ها را با دست طراحی می کردند و برای همین به تعداد بسیار کمی وجود داشتند تا اینکه صنعت چاپ جای طراحی دستی را گرفت.

اساس ارزش پوند بر مبنای نقره بود و از قرن 11 میلادی هر پوند 323.7 گرم نقره با خلوص 92.5 محاسبه می شد. در این زمان هنوز از سکه پوند اثری نبود و همچنان از معادله هر 240 پنی 1 پوند استفاده می شد. در زمان هنری هفتم و با ضرب سکه پوند میزان نقره به 115.1 گرم با همان خلوص 92.5 درصد رسید و البته 10.31 گرم طلا به آن اضافه شد.

در 1717 نقره و طلای پوند به ترتیب به 111.4 و 7.32 گرم رسید و تا دوران مدرن در قرن 20 ثابت ماند. در قرن بیستم و با خروج بریتانیا از نظام پایه طلا پوند به جای ارزش بر مبنای طلا و نقره به اولین ارزی بدل شد که ارزشش بر اساس عرضه و تقاضا محاسبه می شد.

قیمت روز پوند

پوندهای خونین انگلیسی

پوند تنها نمادی از واحد پول انگلیس نیست، بلکه به عنوان نماد ملی هم ارزش زیادی برای بریتانیایی ها دارد. یکی از علل آن را می توان تاریخ خونین پوند دانست. در دوران متفاوت افراد زیادی قربانی کیفیت پوند شدند. هنری هفتم افرادی که سکه های پنی را با کیفیت پایین ضرب می کردند اخته می کرد. در زمان هنری هشتم مثله کردن جای اخته کردن را گرفت. همچنین مجازات های سنگینی برای کسانی در نظر گرفته می شد که با جدا کردن لبه سکه ها مقداری نقره به جیب زده و ارزش سکه ها را پایین می آوردند. این روند تا زمان نیوتن هم ادامه داشت. در دورانی که او ریاست ضرابخانه سلطنتی را بر عهده داشت متوجه تقلب فردی در ضرب سکه ها شد و دستور داد وی را دستگیر کنند. پس از محاکمه فرد خاطی با گیوتین گردن زده شد.

اما خونین بودن پوند تنها منحصر به رفتار صاحب منصبان بریتانیایی نیست. در دوران استعمار هم پوندهای انگلیسی نقش بزرگی در جهان بازی کردند و به خاطر ارزش بالایی که داشتند موجب جنگ های متعددی شدند. جنگ های بر سر پوند به مرور با کاهش ارزش پوند خاتمه یافت.

حواله پوند

سقوط ارزش پوند

قدیمی بودن پوند الزاما همراه است با کاهش ارزش آن طی دوران های متعدد. در ابتدای ایجاد پوند می توانستید 15 گاو را تنها با یک پوند یا همان 240 پنی خریداری کنید. اما حالا ارزش پوند بسیار کمتر از دوران اولیه اش است. با افزایش ذخایر طلا و نقره و کاهش سهم انگلستان در اقتصاد جهان و همچنین بحران های مالی به خصوص پس از دو جنگ جهانی ارزش پوند روز به روز کمتر شد. البته همچنان پوند استرلینگ یکی از ارزشمندترین ارزهای رایج در جهان است و در بین ده ارز رایج در تجارت جهانی رتبه اول را دارد.

پوند استرلینگ همیشه منحصر به فرد

نکات متعددی در مورد پوند استرلینگ وجود دارد که این ارز را منحصر به فرد کرده است. علاوه بر قدمت نوع تقسیم بندی های عجیب پوند بود که تا 1970 هم همچنان استفاده می شد. پیش از این زمان هر پوند 20 شلینگ بود و هر 2 شلینگ 1 فلورین. لذا هر ده فلورین را 1 پوند به حساب می آوردند. از طرفی هر پوند 240 پنی بود و به همین سبب هر شلینگ 12 پنی. گیج کنندگی خاص پوند استرلینگ به همین جا ختم نمی شد، چرا که پای کرون هم وسط بود و هر پوند 4 کرون محاسبه می گردید. پس از این زمان و در سال 1970 بالاخره تقسیمات در هم و برهم پوند کنار گذاشته شد و نظام ده گانی جایش را گرفت. امروزه هر پوند 100 پنی است.

اما فقط تقسیمات گیج کننده و رومی پوند آن را منحصر به فرد نکرده، پوند از نظر رفتاری هم در اروپا منحصر به فرد است. زمانی که اتحادیه اروپا تشکیل شد، کشورهای متعدد واحد پولی خود را کنار گذاشتند. مارک آلمان، فرانک فرانسه و… همه منسوخ شد اما انگلیسی ها بر باقی ماندن پوند و نپذیرفتن یورو اصرار کردند. پس از برگزیت این تصمیم به کمک موافقان جدایی از اتحادیه اروپا آمد تا با خیالی آسوده تر از نظر مالی نسبت به اتحادیه اروپا مستقل شوند.

پوند انگلستان

جایگاه امروزی پوند

پوند نه تنها قدیمی ترین ارز رایج است که همچنان جایگاه مهمی در مبادلات بین المللی دارد. پیش بینی می شود با حذف یورو از معاملات انگلستان این جایگاه ارتقا هم یابد. هم اکنون 6.4 درصد از مبادلات جهانی توسط پوند انجام می شود. همچنین قیمت پوند در مقایسه با یورو و دلار که مهم ترین رقیبان آن هستند بیشتر است و همین باعث می شود بتواند نقش پررنگی در معادلات اقتصادی بازی کند.

با جدایی بریتانیا از اروپا به احتمال بالا ارزش پوند استرلینگ دچار نوسانات بیشتری می شود. اولین نوسانات پس از برگزیت رخ داد اما مدتی است که پوند در آرامش به سر می برد. اما احتمال آن زیاد است که با جذب سرمایه به انگلیس برای جبران جدایی از اروپا در کوتاه مدت ارزش پوند بیشتر شده و با افزایش تولید و صادرات در طولانی مدت کاهش در ارزش را تجربه کند.

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

در صورتی که برای سفر، تجارت، مهاجرت یا موارد دیگر به پوند نیاز داشتید، به یاد داشته باشید که صرافی کیان انگلستان به عنوان اولین صرافی الکترونیک ایرانی در اروپا در خدمت شماست و تمام حواله جات ارزی شما را با سرعت و امنیت بالا انجام خواهد داد. همچنین صرافی کیان همواره برای انتقال پوند نرخ های ویژه ای ارائه می دهد که می توانید این نرخ ها را هر روزه در قسمت نرخ روز ارز مشاهده کنید. بهتر است به شما یادآوری کنیم که دریافت و یا پرداخت پوند از حساب های ناشناس جز رفتارهای پر خطر مالی و از جرائم پولشویی و تخلفات مالی در انگلستان است. صرافی کیان انگلستان مفتخر است که تمامی حواله ها را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد و به این ترتیب امنیت پول و حساب شما را تضمین می کند.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ