سوئیفت

سوئیفت چیست؟ سوئیفت در واقع یک مجموعه بین بانکی است که توسط بانک های جهان تاسیس و اداره شده و شبکه ای برای ارسال حواله های مالی ایجاد کرده است تا به شکل استاندارد این حواله ها در زمان کم و امنیت زیاد منتقل شوند. اما چرا سوئیفت به وجود آمد و چرا مهم ترین شبکه نقل و انتقال مالی در جهان است؟ چرا بدون آن انجام معاملات بزرگ ممکن نیست؟ مزایا و معایب سوئیفت چیست؟ و چگونه می توان از سوئیفت استفاده کرد؟

تاریخچه سوئیفت

برای پاسخ به سوال سوئیفت چیست بهتر است از ابتدا و از تاریخچه سوئیفت شروع کنیم. بعد از جنگ دوم جهانی و با تشکیل جامعه ملل نیاز به وجود سامانه های جهانی مالی هم بیش از پیش احساس شد. بانک های مختلف راهکارهایی را در آن زمان مورد استفاده قرار دادند که عموما به خاطر امنیت و سرعت پایین مورد استقبال واقع نمیشد. برای مثال استفاده از نامه های پستی به عنوان حواله نه تنها زمان زیادی برای انتقال داده ها نیاز داشت که بعضا در بین راه مخدوش شده یا مورد سو استفاده قرار می گرفت.

با گسترش شبکه های مخابراتی این ایده به وجود آمد که از آن ها برای انتقال حواله های بانکی هم استفاده شود. این ایده در اوایل دهه 60 میلادی مطرح شد اما تا سال 1971 عملی نشد. چرا که نیاز بود مراحل قانونی، نکات امنیتی و مسائل مرتبط با نقل و انتقالات مالی در ایده مطرح شده مورد توجه قرار گیرد. به صورتی که راه کار جدید، اشکالات راه کارهای غیر استاندارد قبلی را نداشته باشد.

بالاخره و در سال 1971 این راه کار با نام SWIFT شروع به کار کرد که مخفف society of worldwide interbank financial telecommunication است. از آن زمان سوئیفت در رشد مداوم بوده و هر ساله به تعداد بانک های عضو شبکه آن افزوده می شود. هم اکنون بیش از 11000 بانک در بیش از 200 کشور جهان عضو شبکه سوئیفت هستند که با روزانه بیش از 30 میلیون تراکش سوئیفت را به اصلی ترین شبکه نقل و انتقال مالی در سطح جهان و به خصوص در معاملات بزرگ تبدیل کرده اند.

استفاده از سوئیفت در ایران

سوئیفت چگونه کار می کند؟

تصور کنید در هر کشور یک فرودگاه بین المللی وجود دارد که از طریق آن می توان به شهرهای دیگر سفر کرد. سوئیفت فرودگاه بین المللی حواله های ارزی در هر کشور است که پیام ها از طریق آن به دیگر کشورها ارسال می شود و پیام های دریافتی را به بانک های مقصد ارسال می کند. در هر کشوری یک نقطه SAP توسط سوئیفت تعریف می شود که با بانک های عضو سوئیفت در آن کشور در ارتباط است. این نقطه حواله های مالی را از بانک های مبدا گرفته و به بانک های مقصد ارسال می کند. به این شکل در شبکه ای بسته که امکان دخالت در آن بسیار کم است، حواله های بانکی رد و بدل می شوند.

برای استفاده از سوئیفت به یک کد 11 رقمی نیاز است به نام سوئیفت کد. این کد در واقع اطلاعات ثابت بانک مقصد است که در کنار اطلاعات گیرنده و فرستنده حواله ارزی باید مورد استفاده قرار گیرد و تنها بانک هایی آن را دارا هستند که عضو سوئیفت باشند. 8 رقم ابتدایی این کد مربوط به بانک و کشور میزبان بانک است که الزامی است و سه رقم بعدی مربوط به شعبه است که بدون آن هم می توان حواله سوئیفت را ارسال کرد.

کاربرد سوئیفت

مزایا و معایب سوئیفت

اولین نکته ای که در پاسخ به سوال سوئیفت چیست باید به آن توجه کنید این است که سوئیفت مانند ویزا کارت یا پی پال، یک راهکار برای خرید اینترنتی و واریز مبالغ کم نیست. هر چند میتوان در برخی موارد چنین استفاده هایی هم از سوئیفت کرد، اما سوئیفت عموما برای معاملات بزرگ بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به امنیت بسیار زیاد دارد و باید کاملا قانونی و قابل پیگیری باشد.

برای همین هم عموما سوئیفت توسط بازرگانان و شرکت های بزرگ و در تجارت بین الملل مورد استفاده قرار می گیرد. البته پیام های ارسالی در سوئیفت انواع گوناگونی دارد که از پیام های اطلاعاتی رد و بدل شده بین اعضا تا تاییدیه های مالی و انتقال بین حساب های بانکی را شامل می شود، ولی این به آن معنا نیست که سوئیفت یک شبکه قابل استفاده برای عموم است. چرا که بسیاری از فعالیت های مالی با راهکارهای دیگر بسیار ساده تر و سریع تر و ارزان تر از حواله سوئیفت قابل انجام هستند. در مقالات گذشته درباره اسکریل توضیحاتی داده شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحات مراجعه کنید.

مزایای سوئیفت:

مزایای سوئیفت را می توان به طور کلی به این صورت برشمرد:

  • استاندارد بودن
  • امنیت بالا
  • سرعت بالا برای پولی بالا
  • قابلیت انتقال مقادیر بسیار بالای مالی

معایب سوئیفت:

مهم ترین معایب سوئیفت را هم می توان موارد زیر دانست:

  • سرعت پایین برای مقادیر پولی پایین نسبت به رقبا
  • عدم امکان خرید اینترنتی توسط سوئیفت
  • غیر قابل استفاده بودن در شرایط فعلی در ایران

سوئیفت

استفاده از سوئیفت در ایران

پس از انقلاب و در خلال جنگ ایران و عراق اولین تمایلات برای پیوستن بانک های ایرانی به شبکه سوئیفت مطرح شد. اما به خاطر شرایط جنگی تا سال 1371 این اتفاق نیفتاد. اما از سال 71 دو بانک ملی و سپس صادرات با خرید سهام سوئیفت وارد این شبکه شدند و اولین نقطه SAP در بانک مرکزی ایران به وجود آمد.

فعالیت بین ایران و سوئیفت تا سال 1390 تقریبا بدون مشکل در حال انجام بود. اما با تحریم های هسته ای دسترسی ایران در سال 1390 به سوئیفت قطع شد. پس از برجام و توافقات ایران با 5+1 سوئیفت در سال 1394 مجددا فعالیت خود را در ایران شروع کرد. در این زمان 9 بانک دیگر هم در ایران قابلیت دسترسی به سوئیفت را پیدا کردند و فعالیت خود را تا سال 1397 ادامه دادند. اما در سال 1397 و پس از تنش های مجدد میان ایران و آمریکا، امکان دسترسی ایران به سوئیفت توسط وزارت خزانه داری آمریکا از بین رفت.

در زمان قطع همکاری ایران و سوئیفت، ارزهای ایران با کارمزدی بین 8 تا 15 درصد به چین منتقل می شود تا از طریق بانک های چین معاملات مالی ایران انجام شود. این کارمزد ضرر بسیار زیادی برای تاجران ایرانی به همراه داشته و موجب شده این گروه درخواست بازگشت ایران به شبکه سوئیف را داشته باشند. بازگشت ایران به این شبکه هم اکنون منوط به اجرای مجدد توافقات هسته ای و پذیرش ایران توسط سازمان مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم است.

آیا باید از سوئیفت استفاده کنیم؟

اگرچه هم اکنون سازمان های دیگری در کنار سوئیفت به وجود آمده اند، اما هیچ کدام وسعت و امنیت سوئیفت را ندارند. برای همین هم عموم معاملات بزرگ جهانی هم چنان در قالب سوئیفت انجام می شود. هرچند انتقال پول به اروپا را میتوان از راه های دیگر و بدون سوئیفت انجام داد و امروزه مجموعه هایی چون پی پال بیشتر در این راستا مورد استفاده قرار می گیرند اما سوئیفت به عنوان یک راهکار استاندارد در مقادیر مالی بالا جایگزینی ندارد.

در مقالات گذشته به سوال های پر تکرار شما از جمله پی پال چیست؟ ویزا کارت چیست؟ وب مانی چیست؟ اسکریل چیست؟ پاسخ دادیم. امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله نیز به خوبی به سوال سوئیفت چیست، پاسخ داده باشیم. به زودی در مقالات دیگر از روش های دیگر انتقال پول نیز به تفصیل می گوییم. کافی ست با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین روش مناسب خودتان برای نقل و انتقالات مالی را پیدا کنید. برای اینکه با خدمات ارزی ما نیز آشنا شوید صفحه خدمات ارزی صرافی کیان انگلستان را مطالعه کنید و با ما در تماس باشید. فراموش نکنید که صرافی کیان انگلستان همیشه یک راه آسان تر برای نقل و انتقالات مالی در اختیار شما قرار می دهد.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ