غذای حلال

از کجا غذای حلال بخریم؟

پیدا کردن غذای حلال یکی از دغدغه‌های مسلمانانی است که در کشورهای غیرمسلمان زندگی می‌ کنند. البته ممکن است خیلی‌ ها تهیه غذاهای سالم خانگی را به خرید غذای آماده ترجیح دهند. اما خیلی از ما وقتی با آن همبرگرهای غول پیکر تبلیغاتی، غذاهای دریایی، انواع مختلف پیتزای ایتالیایی و غیره روبرو می‌ شویم، در مقابل وسوسه‌ی امتحان کردن این غذاها نمی‌ توانیم مقاومت کنیم و قدم بعدی این می‌ شود که یک رستوران حلال پیدا کنیم. بنابراین سوال از کجا غذای حلال بخریم در ذهن ما شکل خواهد گرفت.

این روزها در اقصی نقاط جهان یافتن انواع رستوران‌ هایی که غذای حلال سرو می‌ کنند کار سختی نیست. ما همه جا می‌ توانیم رستوران هایی را ببینیم که برچسب حلال روی تابلوهایشان خورده است. اما آیا تا به حال پیش آمده که از کارکنان رستوران بپرسید که آیا غذا واقعا حلال است؟ و با این پاسخ مواجه شوید که “بله. مطمئن باشید حتی گوشت خوک ما حلال است! ” و این‌ جا همان جایی است که پروژه‌ی یافتن یک رستوران حلال واقعی آغاز می‌ شود.

به کدام رستوران‌های حلال اعتماد کنیم؟

در برخی از کشورهای غیر مسلمان، جمعیت مسلمانان در برخی از شهرهای خاص یا مناطق خاصی از شهر کاملا محسوس است. غالبا، در این مناطق تعداد رستوران‌ های حلال که توسط مدیران مسلمان اداره می‌ شوند، زیاد است. ما معمولا می‌ توانیم به این رستوران‌ ها اعتماد کنیم، چرا که مدیران مسلمان، خودشان هم به احکام اسلامی اهمیت می‌ دهند و در نتیجه برایشان مهم است که غذایی که سرو می‌ کنند، پاک و حلال باشد. با این حال، در برخی از کشورهای غربی، من و دوستانم با رستوران‌هایی روبرو شده‌ ایم که مدیران آن‌ ها از کشورهای اسلامی آمده‌ اند و بنابراین ما فکر کردیم که غذا باید حلال باشد. اما بعد از برخی تحقیقات محلی متوجه شدیم که این افراد، تعهدی به احکام اسلامی ندارند و غذایی که سرو می‌ کنند، حلال نیست. در این صورت باید چه کار کنیم؟

از آن‌جایی که فروش غذای حلال، مشتری بیشتری را به فست فود فروشی‌ها یا رستوران‌ ها می‌ آورد، بسیاری از صاحبان رستوران‌ ها که مسلمان هم نیستند، تصمیم گرفته‌ اند غذای حلال سرو کنند. بنابراین، جدا از برچسب حلال که روی تابلوی مغازه‌شان است، آن‌ ها گواهی نامه ای را در رستوران بر روی دیوار، جایی که همه‌ی مشتریان می‌ توانند ببینند، آویزان می‌ کنند. حتی در بعضی از کافی شاپ‌هایی که ساندویچ سرو می‌ کنند، مدیران کافه یک ساندویچ ساز اضافی برای مشتریان مسلمان تهیه کرده‌ اند که مخصوص ساندویچ‌ های حلال است و در آن ساندویچ گوشت خوک و ساندویچ‌ های غیر حلال تست نمی‌ کنند.

حال ممکن است فکر کنید که چگونه می‌ توانیم به این گواهینامه‌ ها اعتماد کنیم؟ یا از کجا بدانیم که آن‌ ها جعلی نیستند؟ نکته این است که از نظر شرع اسلامی، می‌ توانید به آن‌ ها اعتماد کنید و از وعده‌ی غذایی خود لذت ببرید. چون وظیفه‌ی دینی خود را در طی مراحل یافتن غذای حلال طی کرده‌ اید و اگر به دروغ به شما غذای غیر حلال بدهند، مسئولیتش به لحاظ احکام دینی با شما نیست. هرچند که برخی احتیاط کرده و برای پاک نگه داشتن روحشان از خوردن غذاهایی که مشکوک باشد نیز اجتناب می‌ کنند.

آیا می‌ توانیم در رستوران‌های غیر حلال به غذاهای گیاهی یا حلال اعتماد کنیم؟

وقتی در یک کشور غیر مسلمان زندگی می‌ کنید، معاشرت با دوستان یا همکاران غیرمسلمان بسیار معمول است. اغلب اتفاق می‌ افتد که گروه دوستان یا همکاران ما تصمیم می‌ گیرند با هم در یک رستوران شیک که ممکن است حلال نباشد غذا بخورند. این هم قابل درک است که جدا شدن از گروه ممکن است برایمان عواقبی داشته باشد. در این مواقع چه کاری می‌ توانیم انجام دهیم؟

اول از همه ما می‌ توانیم به بقیه‌ی گروه یادآوری کنیم که ما فقط غذای حلال می‌ خوریم، و آن‌ ها ممکن است توافق کنند که در یک رستوران حلال غذا بخورند. اما اگر قبول نکردند، قوانین اسلامی در مورد خوردن غذاهای گیاهی یا حلال در رستوران‌ هایی که گوشت خوک یا شراب سرو می‌ کنند چه می‌ گوید؟ طبق قوانین اسلامی، اگر چاره‌ ای نداریم ، نباید بیش از حد نسبت به خود سخت بگیریم و باید به غذاهای گیاهی یا حلال رستوران‌ های غیر حلال اعتماد کنیم.

اما جدا از شریعت اسلامی‌، تقریبا همه‌ی فقهای مسلمان بر احتیاط بیش از حد در مورد آن‌ چه می‌خوریم تأکید دارند. زیرا آن‌ چه می‌ خوریم قطعا روح ما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. بنابراین اگر تزکیه‌ی نفس یکی از اهداف زندگی ما باشد، یافتن غذایی که از حلال بودن آن کاملا مطمئن هستیم ضروری است. در چنین مواردی خوب است که در مورد غذا خوردن در مکان‌ های غیر حلال سخت گیر باشیم و اگر معنویت روح برای ما مهم‌ تر از معاشرت با دوستان است، پس چه بهتر که مدتی گوشه گیر باشیم، تا بخواهیم به بهانه‌ی یک دورهمی ساده مانع رشد معنوی‌ مان شویم.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ