پوند انگلیس نسبت به دیگر ارزهای رایج پایداری خوبی دارد. سال‌هاست که به علت ثبات، انواع اسکناس پوند تغییری نکرده و تنها در مناسباتی خاص اشکال جدیدی از همان مقادیر قبلی چاپ شده است. اما اسکناس ها و سکه ها تنها مقادیر ارزشی نیستند. هر کدام تاریخچه‌ای دارند و مجموع آن‌ها بخشی از هویت ملی یک کشور است. به خصوص برای انگلیس که واحد پول ملی‌اش تاریخی 1200 ساله دارد و با وجود مردمانش عجین شده است. در این مقاله انواع سکه ها و اسکناس های پوند را به شما معرفی می‌کنیم.

پوند استرلینگ

سکه‌های پوند:

سکه‌ی یک پوندی

Royal mint یا قرص نعنایی سلطنتی لقب سکه های پوند است. آخرین طراحی این سکه متعلق به سال 2016 بوده است. روی اول آن تصویر میانسالی ملکه الیزابت دوم است و روی دوم آن یک دسته گل رز، تره، خار و شبدر است که توسط تاج سلطنتی احاطه شده. مرکز این سکه نقره‌ای و اطراف آن مسی رنگ است و طرح دو روی آن با تغییر رنگ از هم جدا نشده. لبه‌های سکه یک پوندی صاف نبوده و یک دوازده ضلعی را ساخته است. بر روی لبه‌ی این سکه عبارت DECUS ET TUTAMEN به چشم می‌خورد که به معنای شکوه و دفاع است. به این طراحی به اختصار last round pound یا آخرین سکه گرد اطلاق می‌شود.

عکس سکه یک پوندی

عکس سکه یک پوندی

سکه‌ی دو پوندی

قرص نعنایی سلطنتی دوم سکه دو پوندی است. این سکه آخرین بار سال 2015 طراحی شده و روی اول آن مانند سکه یک پوندی تصویری از ملکه الیزابت دوم است. روی دوم این سکه تصویری از britania بانوی جنگجوی انگلیسی است که از نمادهای ملی بریتانیا محسوب می‌شود. زنی جگجو با کلاه خود و یک نیزه سه دندانه. لبه‌های این سکه صاف و کاملا دایره می‌باشد و بر روی آن عبارت THE SURE SHIELD OF BRITAIN به معنای سپر مطمئن بریتانیا حک شده است. نام این سکه ROYAL NAVY به معنای نیروی دریایی سلطنتی است و به پاسداشت خدمات این نیرو به امپراتوری بریتانیا ضرب شده است.

سکه دو پوندی

عکس سکه دو پوندی

اسکناس‌های پوند:

اسکناس پنج پوندی

کوچک‌ترین اسکناس پوند، اسکناس 5 پوندی است. اما جالب است بدانید که از همین اسکناس نزدیک 2 میلیارد پوند به چاپ رسیده است. رنگ این اسکناس آبی فیروزه‌ای بوده و روی اول این اسکناس تصویر ملکه الیزابت است و روی دوم آن پرتره‌ای از وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در زمان جنگ دوم جهانی.

در میان نخست وزیران بریتانیا چرچیل تنها فردی است که به چنین افتخاری رسیده است و علت آن این است که او یک تنه در برابر کسانی که به دنبال مماشات با هیتلر بودند ایستادگی کرد و سپس رهبری جبهه‌ی متفقین در برابر قوای نازی را بر عهده گرفت.

جنس اسکناس 5 پوندی از یک پلیمر می‌باشد که ترکیباتش محرمانه است. تنها ماده‌ی شناخته شده‌ی این پلیمر پروتئین تالو بود که از گوشت گاو به دست می‌آید و همین امر موجب شد تا در سال 2016 حامیان حقوق حیوانات به این مسئله اعتراض کنند. با بازنگری در جنس اسکناس، این پروتئین از پلیمر سازنده‌ی آن حذف شد.

اسکناس پوند

اسکناس ده پوندی

اسکناس ده پوندی دومین اسکناس رایج انگلیس از نظر ارزش است. سری G این اسکناس در سال 2017 طراحی شد و مانند اسکناس پنج پوندی روی اول آن منقش به تصویری از ملکه الیزابت دوم است. در روی دیگر این اسکناس تصویر جین آستین نویسنده نامدار انگلیسی و خالق آثاری چون غرور و تعصب و اما نقش بسته است. رنگ این اسکناس نارنجی طلایی می‌باشد و جنس این اسکناس هم از پلیمری محرمانه است.

اسکناس پوند

اسکناس بیست پوندی

اسکناس بنفش رنگ و زیبای 20 پوندی. سری G این اسکناس در سال 2020 طراحی شد و همانند دیگر اسکناس ها روی اول آن تصویری از ملکه الیزابت دوم است. اما روی دیگر آن پرتره‌ای از ویلیام ترنر چاپ شده است که از نقاشان به نام انگلیس و جهان است. جنس این اسکناس هم مانند دیگر اسکناس ها از یک پلیمر محرمانه است تا از تقلب در چاپ آن جلوگیری شود.

اسکناس پوند

اسکناس پنجاه پوندی

بزرگ‌ترین اسکناس رایج پوند انگلیس 50 پوندی است. یک اسکناس قرمز صورتی زیبا و ارزشمند. سری G این اسکناس در سال 2021 طراحی شده و روی اول آن مثل همیشه تصویری از ملکه‌ی کنونی انگلیس است. روی دیگر آن تصویری از آلن تورینگ، ریاضی دان و فیلسوف انگیسی است که برای اولین بار مفهوم هوش مصنوعی را تعریف کرد. پلیمر این اسکناس هم محرمانه بوده و تنها اطلاعات ما این است که در این پلیمر از پروتئین حیوانی استفاده نشده است.

اسکناس پوند

چهره‌های روی دوم اسکناس پوند

تا کنون تصاویری از نمادها و افراد بسیاری مفتخر به حضور در روی دوم اسکناس پوند شده اند. به علت اینکه برخی پوندهای قدیمی هنوز هم مورد استفاده هستند این چهره ها را به اختصار معرفی می‌کنیم.

پنج پوندی: تصویر یک شیر، مجسمه بریتانیای نشسته، دوک ولینگتون، جورج استفنسون، الیزابت فرای، وینستون چرچیل

ده پوندی: تصویر یک شیر، فلورنس نایتینگل، چارلز دیکنز، چارلز داروین، جین آستین

بیست پوندی: ویلیام شکسپیر، مایکل فارادی، ادوارد الگار، آدام اسمیت، ویلیام ترنر

پنجاه پوندی: کریستوفر ورن، جان هابلون، متیو بولتون و جیمز وات، آلن تورینگ

لینک مقاله‌های دیگری که در وب سایت ما در مورد پوند می‌توانید مطالعه کنید:

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ