هر واحد پولی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد تاریخ طولانی‌ای داشته و اشکال مختلفی را تجربه کرده است. پشت هر کدام از اشکال یک ارز نیز داستان‌های زیادی وجود دارد. در عین حال همیشه ارزها اشکال خاصی داشتند، چون هم اعتبار کشور مبدا محسوب می‌شدند و هم اینکه باید امکان چاپ پول تقلبی گرفته می‌شد. برای همین هم هست که عده‌ای با دقت و پشتکار زیاد همه‌ی دنیا رو می‌گردند تا کلکسیونی از انواع ارزها، از دوران‌های مختلف داشته باشند. امروزه کلکسیون‌های پولی وجود دارد که شاید ارزش خود پول‌های جمع آوری شده در آن‌ها به ده هزار دلار هم نرسد، اما چند میلیون دلار به فروش می‌رسند. دلار آمریکا هم یکی از همین ارزهاست. دلار طی دوره‌های مختلف اشکال مختلفی داشته و حالا به شکلی که می‌بینیم در اختیار ما قرار دارد. ما قبلا در مقاله‌ی همه چیز در مورد دلار کلیاتی در مورد دلار گفته‌ایم ولی در این مقاله قصد داریم که با هم انواع سکه و اسکناس دلار آمریکا را بشناسیم. البته فقط اشکالی که امروزه مورد استفاده هستند. اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

سکه های دلار آمریکا

هر دلار به صد سنت تقسیم می‌شود. کوچک‌ترین سکه‌ی دلار 10 درصد ارزش یک دلار را دارد و بزرگ‌ترینشان که یک دلار کامل ارزش دارد با نام سکه دلار شناخته می‌شود. مجموعا 6 نوع سکه دلار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. عکس زیر، تصویری از این سکه ها را به همراه نامشان به شما نشان می‌دهد.

سنت، پنی

انواع سکه های دلار

پنی

به سکه‌ای با ارزش یک سنت پنی گفته می‌شود. این کوچک‌ترین واحد پول در سیستم دلار آمریکاست. طرح روی این سکه مسی رنگ تصویر آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا و ملغی کننده‌ی قانون برده داری است. این طرح از سال 1909 تا کنون روی پنی قرار دارد. پشت سکه یک سنتی تصویر کنگره آمریکاست که با عنوان سپر اتحاد شناخته می‌شود. طرح پشت سکه یک سنتی در سال 2010 به شکل امروزی درآمده است.

نیکل

هر نیکل پنج سنت ارزش دارد. نیکل سکه‌ای نقره‌ای رنگ است که طرح روی آن تصویر توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا و یکی از پدران موسس آمریکا است. جفرسون نقش بسیار مهمی در تدوین قانون اساسی آمریکا داشت. این طرح در سال 2006 روی سکه پنج سنتی ضرب شد. پشت نیکل تصویر مونتیکلو نقش شده است. ملک توماس جفرسون که خانه‌ای زیبا و مجلل در زمینی بزرگ است و از آثار تاریخی مهم آمریکاست. تصویر پشتی این سکه از سال 1938 تا کنون همین بوده و تغییری نکرده است.

دایم

سکه ده سنتی دایم نام دارد. تصویر روی این سکه فرانکلین روزولت هست. سی و دومین رئیس جمهور آمریکا و کسی که آمریکا را از رکود بزرگ نجات داد و در جنگ جهانی دوم به پیروزی رساند. از سال 1946، یعنی 2 سال بعد از مرگ روزولت این تصویر تغییری نکرده است. پشت دایم یک مشعل را می‌بینیم که یک طرفش شاخه بلوط قرار دارد در و طرف دیگرش شاخه‌ی زیتون. این تصویر هم از سال 1946 که طراحی شد تا امروز تغییری نداشته است.

کوارتر

به سکه 25 سنتی که یک چهارم دلار ارزش دارد کوارتر گفته می‌شود. روی این سکه از سال 1932 تصویر جورج واشنگتن، اولین رئیس جمهور آمریکاست. اما پشت کوارتر در سال 2021 تغییر کرد و تصویری از عبور واشنگتن از دلاور نقش بست.

هاف

سکه 50 سنتی که نیم دلار ارزش دارد هاف نامیده می‌شود. روی این سکه تصویر جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکاست. کندی قانون برابری سفیدپوستان و رنگین پوستان را امضا کرد و با پروژه‌ی سفر به ماه باعث پیروزی آمریکا در رقابت فضایی با شوروی شد. تصویر پشت سکه نیم دلاری مهر رئیس جمهور آمریکاست که پای قوانینی که باید اجرا شوند زده می‌شود. هر دو روی این سکه سال 1964 طراحی شدند و تا امروز تغییری نداشتند.

سکه دلار

سکه یک دلاری به طور مخفف سکه دلار نام دارد. این سکه طلایی رنگ است و تصویر روی آن یک دختر بومی آمریکاست که در سال 2000 طراحی شده. پشت سکه دلار تصویر ثابتی ندارد و در هر سال نو میلادی طرحی جدید را بر روی آن ضرب می‌کنند.

اسکناس های دلار آمریکا

اسکناس های دلار نسبت به سکه ها تغییرات بیشتری داشتند. این اسکناس‌ها به خاطر طرح‌های پر از جزئیات و البته ارزشی که خود دلار دارد همیشه محبوب بودند. ما هفت اسکناس دلار داریم که با یک دلاری شروع شده و به صد دلاری ختم می‌شود. صرافی کیان خدمات خرید و فروش دلار به مشتریان خود ارائه می‌دهد شما می‌توانید با مراجعه به صفحه حواله دلار اقدام به خرید دلار آمریکا در حساب خود کنید.

اسکناس یک دلاری

یک دلاری تقریبا شناخته شده‌ترین طرح را در بین تمام اسکناس‌های دنیا دارد. طرح روی این اسکناس جورج واشنگتن را نشان می‌دهد و از سال 1963 تغییری نداشته است. البته تغییرات این اسکناس نسبت به قبل هم خیلی کم بوده و ساختار اصلی آن مشابه با انواع قبلی یک دلاری است. طرح پشت یک دلاری آخرین بار در سال 2017 به روز شد. این طرح هم که شامل مهر آمریکا و هرمی با راس روشن است، نسبت به انواع قبلی فقط به روز شده و تغییرات زیادی نداشته است.

طرح پشت اسکناس یک دلاری

اسکناس یک دلاری

اسکناس دو دلاری

طرح روی اسکناس دو دلاری تصویر متفاوتی از توماس جفرسون نسبت به تصویر روی نیکل هست. این طرح در سال 1976 چاپ شد و تا امروز تغییری نداشته است. طرح پشت دو دلاری پدران آمریکا در هنگام قرائت بیانیه‌ی استقلال در برابر کنگره را نشان می‌دهد. این طرح در واقع نقاشی معروفی از جان ترامبل هست و از سال 2017 به همین شکل بر روی دلار آمریکا باقی مانده.

طرح پشت اسکناس دو دلاری

اسکناس دو دلاری

اسکناس پنج دلاری

سومین اسکناس دلار آمریکا پنج دلاری هست که طرح روی آن تصویر آبراهام لینکلن و طرح پشتش بنای یادبود لینکلن واقع در واشنگتن است. آخرین تغییر طرح روی اسکناس پنج دلاری در سال 2006 رقم خورد و آخرین تغییرات پشت این اسکناس در سال 2017.

طرح پشت اسکناس پنج دلاری

اسکناس پنج دلاری

اسکناس ده دلاری

اسکناس ده دلاری تنها نوع از دلار آمریکاست که تصویر یک رئیس جمهور را با خودش ندارد. این اسکناس منقش به تصویر الکساندر همیلتون هست که مثل جفرسون در تدوین قانون اساسی نقش زیادی داشته، اولین خزانه دار آمریکا بوده و در جنگ‌های استقلال نقش پر رنگی را ایفا کرده است. تصویر امروزی این اسکناس در سال 2004 به وجود آمد. در پشت اسکناس ده دلاری هم تصویر ساختمان خزانه داری آمریکاست که اولین رئیسش همیلتون بوده و در سال 2017 طراحی شده است.

طرح پشت اسکناس ده دلاری

اسکناس ده دلاری

اسکناس بیست دلاری

اندرو جکسون هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده بود که تصویرش را می‌توانیم روی اسکناس 20 دلاری مشاهده کنیم. جکسون تا حدی حقوق بومیان سرخ پوست آمریکا را احیا کرد و زمین‌های غصب شده‌ی آن‌ها را برگرداند. تصویر روی این اسکناس هم سال 2004 طراحی شد. در سال 2017 تصویر متفاوتی از کاخ سفید بر پشت اسکناس بیست دلاری چاپ شد و تا امروز تغییری نداشته است.

طرح پشت اسکناس 20 دلاری

اسکناس 20 دلاری

اسکناس پنجاه دلاری

یکی از افرادی که در پیروزی لینکلن بر طرفداران برده داری بسیار موثر بود، ژنرال گرانت بود. تاثیر گرانت در جنگ داخلی، محبوبیتش رای برای اینکه هجدهمین رئیس جمهور آمریکا شود، تضمین کرد و البته تصویرش را در روی پنجاه دلاری قرار داد. این تصویر هم در سال 2004 طراحی شده. در پشت اسکناس پنجاه دلاری تصویری از کاخ کنگره قرار دارد (که بسیاری فکر می‌کنند این تصویر، کاخ سفید است). تصویر پشت این اسکناس هم در سال 2017 بازطراحی شد.

طرح پشت اسکناس پنجاه دلاری

اسکناس 50 دلاری

اسکناس صد دلاری

افتخار حضور بر روی بزرگ‌ترین اسکناس آمریکا به بنجامین فرانکلین می‌رسد. فرانکلین نه تنها ششمین رئیس جمهور آمریکا بود که فیلسوف سیاسی، دانشمند و مخترع هم بود. فرانکلین را باید سرآمد پدران موسس آمریکا دانست. تصویر جدیدی از فرانکلین در سال 2009 بر روی صد دلاری نقش بست. پشت این اسکناس ساختمان تاریخی تالار استقلال است. جایی که هم بیانیه‌ی استقلال آمریکا هم قانون اساسی آمریکا برای اولین بار قرائت شد. این تصویر هم در سال 2017 به روز شد و تا امروز باقی است.

طرح پشت اسکناس 100 دلاری

اسکناس 100 دلاری

دلار آمریکا مجموعا 13 سکه و اسکناس دارد. این سکه ها و اسکناس ها زیبایی خاصی دارند و همیشه از مواد ارگانیک و با ترکیبات محرمانه ساخته می‌شوند. امروزه دلارهای آمریکا به راحتی در هر جای دنیا پیدا می‌شود و بیش از 44 درصد تجارت جهانی با دلار آمریکا انجام می‌شود. بنابراین شناخت هر کدام از سکه ها و اسکناس های دلار آمریکا می‌تواند برای هر کسی واجب باشد. در این مقاله سعی کردیم تا حد ممکن شما را با این سکه ها و اسکناس ها آشنا کنیم، هر چند به علت فراوانی استفاده از دلار، کمتر کسی است که با آن ها آشنایی نداشته باشد.

در صورتی که شما نیز به نقل و انتقال دلار و استفاده از این ارز جهانی نیاز داشتید به یاد داشته باشید که صرافی کیان با مجوزهای معتبر بین المللی می‌تواند در هر کجای جهان به شما خدمات مورد نیاز در ترانسفر ارز را ارائه کند. کافی است با ما تماس بگیرید.

🔸تماس با صرافی کیان انگلستان:

Whats App: +44 7944888007

Whats App: +44 07502373000

Free land line: 08008303000

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ