ایلان ماسک و دوج کوین

ژانویه‌ ی سال گذشته بود که ایلان ماسک نسبت به دوج کوین ابراز علاقه کرد. همین ابراز علاقه، دوج کوین را از قعر جدول ارزش ارزهای دیجیتال به صدر آن آورد و بالاتر از اتریوم در رتبه‌ی دوم نشاند.‌ او کمی‌ بعدتر هشتگ بیت کوین را به پروفایل توییترش اضافه کرد و شیب روند صعودی آن را بیشتر کرد. کمی بعد اعلام کرد که می ‌توانید محصولات تسلا موتورز را به وسیله‌ بیت کوین خریداری کنید و باز هم موجب ارزشمندتر شدن بیت‌ کوین شد. اما به طور ناگهانی در هفته‌ ی گذشته یک شوخی با دوج کوین کرده و موجب افت ۳۰ درصدی آن شد. روز ۱۲ می هم تصمیم گرفت که محصولات تسلا موتورز، دیگر با بیت کوین قابل خرید نباشند، به این دلیل که بیت کوین برق زیادی مصرف می ‌کند وبه محیط زیست آسیب می رساند. به نظر شما این رفتار ماسک چه توجیهی در اقتصاد دارد و هدف او از تصمیم‌ های متناقضش چیست؟ آیا موج‌ هایی که ایلان ماسک راه می‌ اندازد، وی را ثروتمندتر می‌ کند؟

نبوغ را دست کم نگیرید

نبوغ ایلان ماسک اولین موتور پیشران او در علم، صنعت و اقتصاد است. ترکیب این نبوغ با افق دید باز موجب ساخت ماشین‌های برقی قابل اطمینان شده و سفرهای فضایی را از یک پروژه‌ی گران قیمت دولتی به یک روتین خصوصی بدل کرده است. رویای اینترنت سراسری با هزاران ماهواره با نبوغ او در حال به نتیجه رسیدن است و رویای بزرگ تری چون سفر و سکونت انسان در مریخ دیگر غیرقابل دسترس نیست.

آینده بینی و سرمایه ‌گذاری قبل از دیگران

رفتارهای ماسک گاهی به قدری عجیب است که موجب می‌ شود به عقل او شک کنیم. اما همین رفتارها به گونه‌ ای در آینده منطقی به نظر می ‌رسند که برخی او را موجودی فضایی می‌ دانند که در زمان سفر می ‌کند. به هر جهت ماسک آینده را پیش ‌بینی می‌ کند. او چند مسئله را به خوبی متوجه شده و این گونه جلوتر از دیگران حرکت می ‌کند، خصوصیات و تمایلات انسان‌ ها، جهت حرکت جامعه ‌ی انسانی و قابلیت ‌های تکنولوژی و علم برای انسان سه فاکتور تعیین کننده در رفتارهای ماسک است. او پیش از عموم افراد متوجه شد که عمر خودروهای بنزینی رو به پایان است و زمانی روی ارزهای مجازی سرمایه ‌گذاری کرد که از شدت بی‌ ارزشی بعضا به طور رایگان واگذار می ‌شدند. اون نه پیش‌ گو است و نه فضایی، بلکه دانا است و از آن به خوبی استفاده می ‌کند.

جادوی شهرت و ممکن کردن ناممکن ‌ها

در میان ۱۰۰ ثروتمند اول جهان کمتر افرادی هستند که توسط عموم شناخته شده باشند. در میان افرادی که ما می ‌شناسیم معدودی شهرت دارند و شاید بتوان گفت تنها بیل گیتس و ایلان ماسک هستند که سلبریتی محسوب می‌ شوند. ایلان ماسک به خوبی ارزش این شهرت را درک کرده است. او خود را به عنوان کسی که به هر چه دست زند طلا خواهد شد، در باور عموم جا انداخته است. به این شکل با تمجید از خاک بیابان ارزش آن زیاد می‌ شود و با نقد طلا دیگر کسی آن را دوست نخواهد داشت. هرچه باشد توصیه ‌های ماسک بدون خطا است.

به وقت سرگرمی آقای میلیاردر

تاثیر توئیت های جنجالی ایلان ماسک در رابطه با دوج کوین

نبوغ، دانایی و شهرت ماسک را میلیاردر کرد اما ثروتمندترین فرد جهان نکرد. او تا پیش از صعود به صدر جدول ثروتمندان، میان ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار ثروت داشت و با افرادی چون بزوس، گیتس و بافِت فاصله ی زیادی داشت. این فاصله تا صدر جدول برای بزوس و گیتس به آرامی و طی سالیان طولانی طی شد اما برای ماسک به شکلی تصاعدی. شاید ماسک بهترین ماشین ‌ها رو تولید کرده باشد و کارهای دشواری را به سرانجام رسانده باشد اما این ‌ها به میزانی نبوده که او را ثروتمندترین فرد کند و تسلا را در کنار مایکروسافت و آمازون قرار دهد.

اما ماسک این کار را ممکن کرد. او با چند توییت موجب سقوط ارزش سهام تسلا شد و وقتی سهام ارزان شده را خریداری کرد با معرفی چند محصول و چاشنی توییت‌ های جنجالی چند ده میلیارد به ثروت خود اضافه کرد. قبل از این که کسی به ارز دیجیتالی توجه کند حجم بالایی از آن را می‌ خرید و بعد با تمجید از آن ارزشش را چند ده برابر می‌ کرد. هرگاه می‌ خواست دوباره چیزی را با انتقاد بی ‌ارزش می‌ کرد و پس از خریداری ‌اش با تمجید گران می‌ کرد. این گونه بود که ماسک از سال ۲۰۰۳ که تسلا را تاسیس کرد تا ۲۰۲۰ به ثروت ۲۴ میلیارد دلاری رسید اما ناگهان طی یک سال ثروت خود را چند برابر کرده و به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار نیز دست یافت.

نتیجه ی حمایت ایلان ماسک از دوج کوین

کسی نمی داند که ایلان ماسک تا چه زمانی به حمایت از دوج کوین می پردازد و یا باعث کاهش ارزش بیت کوین خواهد شد. اما به زودی تاثیرات شدید حرف ها، تصمیم ها و واکنش های او بر روی تغییر قیمت ها از بین خواهد رفت. همان طور که امیدواریم تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد از بین برود. نکته ای که در این میان اهمیت دارد این است که بهتر است در خرید و فروش ارزهای دیجتیال یا سهام خود دقت کنید و سرمایه ی خود را بازیچه ی موج های زودگذر نکنید.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ