تاثیرات اقتصادی کووید 19

دولت‌ های سراسر جهان همچنان با یک وظیفه‌ ی عظیم، دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ ها هم‌ زمان با اینکه از سلامت شهروندان خود محافظت می ­‌کنند، مشغول محدود کردن تاثیرات منفی اقتصادی ویروس کرونا هم هستند. مسئله‌ ی اصلی این است که تلاش برای شروع فعالیت و بازگشت به زندگی قبل از کرونا، منجر به شیوع بیشتر این بیماری شده است. همین موضوع نیز به نوبه‌ ی خود، مانع تولید اقتصادی می­‌ شود. این یک چرخه‌ ی معیوب است و نشان می‌ دهد که فعالان اقتصادی چه محدودیت‌ ها را رعایت کنند و چه قرنطینه را زیرپا بگذارند، به هر حال بازنده هستند.

حتی برای شرکت­‌ هایی هم که توانسته‌ ­اند به فعالیت خود ادامه دهند، کرونا نوسانات زیادی در امور مالی آن‌ ها ایجاد کرده است. اگر چه در بازار اصلی سهام ایالات متحده، قیمت سهام در حال افزایش است، که احتمالا نتیجه‌ ی خرید بانک مرکزی از اوراق قرضه ی شرکت‌ های بزرگ است.

با در نظر داشتن این عوامل، شرکت­‌ های جهانی برای ادامه در سال‌ های 2020 و 2021 چه چشم اندازی می‌­ توانند داشته باشند؟

تاثیر اقتصادی ویروس کرونا:

وضعیت فعلی در سطح جهانی

بانک جهانی پیش ­‌بینی کرده است که اقتصاد جهانی در سال 2020 تا 5.2٪ منقبض خواهد شد، که عمیق‌­ ترین انقباض در طی هشت دهه‌ ی گذشته است. “فایننشال تایمز” گزارش داد که اتحادیه اروپا با رکود تاریخی روبرو است و تولید ناخالص داخلی آن 12.1٪ در کل منطقه یورو کاهش یافته است. در همین حال، مجله Fortune هشدار می‌ ­دهد در حالی که “وضعیت اشتغال در ایالات متحده در حال بهبود است، هنوز هم شرایط واقعا بد است” و “سرعت بهبودی اقتصادی (ایالات متحده) کند خواهد شد.”

توانایی معکوس کردن رکود اقتصادی، تا حد زیادی به کاهش شیوع کرونا بستگی دارد، اما ثابت شده است که این کار ساده‌ ­ای نیست. “موج دوم شیوع” که بسیار مورد بحث است، احتمالا در اغلب کشورها وجود دارد. پرونده ­‌های آمار شیوع در اروپا به خصوص در اسپانیا، فرانسه و انگلیس، بار دیگر افزایش یافته است. نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون از نظر کنترل این بیماری همه ­‌گیر، آن‌ قدر تحت فشار است که شایعات زیادی علیه او در حال افزایش است تا جایی که قرار است حزب او جایگزین وی شود.

اگر ایالات متحده موج یک را با کم‌ ترین خسارت پشت سر بگذارد، احتمالا تاکنون در موج دو باید آماده‌ ی خسارت ­‌های سنگین تری باشد. اقتصاد پیشرو در جهان، بیش از شش میلیون مورد بیماری و بیش از 180000 مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا ثبت کرده است. به طرز عجیبی و در بهترین حالت، در هر مورد بهبودی، نشانه‌ ­های ضعیفی از باقی ماندن بیماری به چشم می ­‌خورد، که این به معنای هزینه­‌ های پس از بیماری است.

انتظار شرکت­ ها برای ادامه‌ی سال 2020 چه می­ تواند باشد؟

بانک جهانی پیش­بینی کرده است که تا پایان سال، 92.9٪ از کشورها وارد رکود اقتصادی می­‌شوند، که به بیشترین حد خود از سال 1971 تاکنون خواهد رسید و دلیل اصلی آن، شیوع کرونا است.

هنوز مشخص نیست که چگونه حمایت دولت از کارگران خشمگین از این اوضاع اقتصادی ادامه خواهد یافت. به عنوان مثال، در آلمان، طرح حمایت از کاهش ساعات کاری کارگران و کارمندان تمدید شده است. با این حال، در ایالات متحده، جمهوری­‌خواهان و دموکرات‌­ها هنوز موافقت نکرده‌­اند که تمدید جدید را به اجرا درآورند. انگلیس هم قصد ندارد پس از انقضای این طرح در ماه اکتبر، این مدت را تمدید کند.

عواقب پایان یافتن ناگهانی یا عدم تمدید این برنامه‌­ها، احتمالا منجر به افزایش قابل توجه بیکاری خواهد شد. به احتمال زیاد، تا زمانی که یک واکسن مطمئن، در سطح جهان تولید، تأیید و توزیع نشود، وضعیت کلی اقتصادی همچنان در حالت نامطلوبی قرار خواهد داشت.

تا آن زمان، کشورها احتمالا به تلاش برای ایجاد توازن مناسبی برای باز کردن اقتصاد خود، تا حد امکان هم‌ زمان با کنترل گسترش ویروس ادامه می­‌ دهند. در همین حال، شرکت ­‌ها می‌­ توانند انتظار داشته باشند که فعالیت اقتصادی بیش از پیش محدود شود و نوسانات همچنان سایه‌ ی خود را بر بازارهای مالی گسترش دهند.

تاثیر اقتصادی ویروس کرونا در سال 2021:

بهبود، چگونه صورت خواهد گرفت؟

با رفتن به سال 2021، بازگشت کشورها به تولید قبل از شیوع کرونا، به میزان زیادی به عملکرد آن‌ ها در سه ماهه‌ ی چهارم سال 2020 در جهت کنترل و حمایت برای جبران خسارت ­‌های ناشی از شیوع بیماری، بستگی دارد.

در مورد سرعت بهبودی، حدود 42٪ از مدیران عامل آمریکایی معتقدند که اقتصاد ایالات متحده U شکل است، یعنی یک دوره‌ی زمانی معتدل ­‌تر را تجربه خواهد کرد. 26٪ فکر می­‌ کنند که این تغییر L شکل است، که شامل یک رکود اقتصادی عمیق و طولانی مدت خواهد بود. 23٪ انتظار رکود اقتصادی تا حد دو برابر را دارند، در حالی که فقط 9٪ V-V را پیش‌­بینی می ­کنند، یعنی معتقدند که اوضاع اقتصادی، با همان سرعتی که منقبض شده است، دوباره به حالت اول برمی‌ گردد.

پیش‌­بینی‌ ­های آن‌ ها برای اروپا از الگوی مشابهی پیروی می ­کند، اکثریت آن‌ ها عددی معادل 55٪ بهبودی U شکل را برای این قاره پیش ­بینی می ­‌کنند. باز هم پیش بینی­‌ها برای چین مشابه همین مقدار است، اگرچه بهبودی معادل 21٪ را برای این غول آسیایی، به شکل V در نظر گرفته­‌اند، با این حال، واقعیت این است که همه چیز می‌ تواند بدتر از آن باشد که پیش‌ ­بینی شده است. اما نباید فراموش کرد که کرونا باعث پر رونق تر شدن برخی از مشاغل نیز شده است. شاید اقتصاد جهان بتواند با تمرکز بر مشاغل پر سود پس از کرونا نجات یابد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، گفته است که پیش­‌بینی‌ های اقتصادی احتمالا زیادی خوش بینانه هستند و به این واقعیت اشاره می­‌ کند که احتمال شیوع کرونا در سال 2021 دور از ذهن نیست.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ