ارزش پوند

سال 2021 پر از اتفاقات عجیب بود. ازآغاز واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در ابتدای سال شروع شد، با اشغال افغانستان توسط گروه تروریستی طالبان ادامه یافت و با اتمام صدراعظمی آنگلا مرکل در آلمان به پایان رسید. همان طور که می دانید اتفاقات مهم سیاسی، اجتماعی، سلامت عمومی و… در سطح جهانی، تاثیرات زیادی بر اقتصاد و ارزش ارزها می گذارند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله جهان را از دریچه ارزش پوند انگلیس نگاه کنیم و ببینیم که چگونه وقایع مختلف، قیمت پوند استرلینگ در ایران و جهان را تعیین کردند.

قیمت خرید پوند

ارزش پوند استرلینگ در مقابل ارزش دلار آمریکا

مقایسه ارزش پوند و دلار باید عمدتا با توجه به وقایع آمریکا تفسیر شود. از سویی دلار ارز رسمی ایالات متحده است و از سوی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ تر از انگلیس است و به همین دلیل دلار است که با تحرکات خود قیمت پوند نسبت به خودش را تعیین می کند.

ارزش پوند نسبت به دلار در سال 2021 به طور کلی تغییرات خاصی نداشته است. اما طی دو ماه اول سال با افت ارزش دلار نسبت به پوند و یورو مواجه هستیم. علت این موضوع را می توان در آشوب های طرفداران ترامپ پیش از تحلیف بایدن جست و جو کرد. آشوب در انتقال قدرت یعنی آسیب دیدن دموکراسی، یعنی فردی که قدرت را در دست دارد با ابزارهای گوناگون تلاش می کند از واگذاری قدرت جلوگیری کند و همچنان در قدرت باقی بماند. آسیب دیدن دموکراسی، آن هم در آمریکا، یعنی آسیب بازار آزاد، آسیب نهادهای فراگیر و نهایتا سقوط اقتصاد در اثر رانتی شدن اقتصاد. در عمل هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد، اما آشوبی که ترامپ برپا کرد یک پالس منفی برای سهامداران به شمار می رفت. همین امر موجب سقوط ارزش برخی سهام های مهم و نهایتا کاهش ارزش دلار نسبت به ارزش پوند و یورو شد.

در دو ماه بعد با بازگشت آرامش به ایالات متحده، دلار هم خودش را ترمیم کرد و به نرخ برابری ای رسید که سال 2021 را با آن آغاز کرده بود. اما مجددا بحران دیگری گریبان آمریکا را گرفت. ترامپ پیشتر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را قطعی کرده بود. طی مذاکراتی با دولت افغانستان و طالبان خروج نیروهای آمریکایی به منظور ایجاد دولتی ائتلافی و بدون دخالت خارجی برای طرفین مصوب شده بود. بایدن هم خوش خیالی خام ترامپ در اعتماد به طالبان را ادامه داد و خروج نیروهایش از افغانستان را اجرایی کرد. طی این اقدام انتقادات به دولت بایدن بسیار زیاد شد. رسانه ها دلایل دولت را بهانه دانستند و عنوان کردند که این رفتار بسیار غیر مسئولانه است. این اتفاقات باعث شد که طی ماه های چهارم و پنجم سال 2021، ارزش دلار به پایین ترین حد خود در سال 2021 رسیده و در مقابل ارزش پوند و یورو افزایش یابد.

افزایش قیمت پوند نسبت به دلار دو ماه بیشتر دوام نداشت. اگرچه آمریکا دو بحران مهم را پشت سر گذاشت، اما حالا وقت آن رسیده است که میوه هایش را برداشت کند. واکسیناسیون کرونا که از ژانویه 2021 شروع شد، اثرات خود را به مرور نمایان کرد. واکسن های فایزر و مدرنا نسبت به دیگر واکسن ها موفق تر بودند و حتی نسبت به سویه های جدید کرونا اثربخشی خوبی داشتند. میانه سال 2021 را باید روزهای امیدواری دانست. روزهایی که بالاخره پیشرفت کرونا به پسرفت بدل شد. این امیدواری ثبات را به بازار آمریکا برگرداند، باعث شد ارزش دلار نسبت به پوند و یورو بهبود یابد و مجددا بورس وال استریت سبز رنگ شود.

در ماه های باقیمانده سال 2021 ارزش دلار نسبت به پوند با شیب کمی افزایش یافت. در برهه هایی مانند تسلط طالبان بر افغانستان یا شنیده شدن خبرهای بد در مورد کرونا این افزایش شاهد تعدادی کاهش ناگهانی می شود. با این حال می توان گفت سال 2021 نسبت به سال 2020، سال بهتری برای دلار بود و روند کاهشی ارزش خود را به روند افزایشی بدل کرد.

نرخ روز پوند

قیمت پوند استرلینگ در مقابل ریال ایران

بررسی ارزش پوند در ایران با پستی و بلندی های بیشتری همراه است. ثبات اقتصاد اروپا و آمریکا موجب می شود که شاهد روندهای افزایشی و کاهشی با شیب کم برای پوند و یورو و دلار باشیم. وقایعی که بر ارزش ارزها تاثیرگذارند عموما تاثیر مقطعی دارند و مقایسه ابتدا و انتهای سال تغییرات زیادی را به ما نشان نمی دهد. اما عدم ثبات اقتصادی و بازار به شدت هیجانی ایران موجب می شود که شاهد تغییرات بزرگی در مقایسه ارزش بین ریال و پوند باشیم. ارزش ریال طی 20 سال گذشته در حال کاهش بوده است و سال 2021 هم از این قاعده مستثنی نبود. با این حال طی همین سال و علی رغم روند کاهشی ارزش ریال، شاهد قله ها و دره های متعددی در نمودار قیمت پوند به ریال هستیم.

ارزش پوند

نمودار نوسانات قیمت پوند در سال 2020

در هفته های اول سال 2021 در ایران شاهد شدت یافتن کرونا بودیم. با این حال تحت تاثیر رای آوری بایدن و امید به توافقات احتمالی میان ایران و آمریکا، قیمت پوند و باقی ارزها اندکی کاهش یافت. البته بهتر است گفته شود ارزش ریال اندکی افزایش یافت. با این حال این ماه عسل به ماه نکشید و مجددا شاهد کاهش ارزش ریال نسبت به پوند بودیم. می توان این کاهش را تحت تاثیر ناامیدی از آغاز مجدد مذاکرات و همچنین ممنوعیت واردات واکسن به ایران ارزیابی کرد.

در ماه های بعدی سال 2021 مجددا ارزش پوند نسبت به ریال کاهش یافت. طی این دوره ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافت، واکسیناسیون با واکسن های خارجی آغاز شد و با نزدیک شدن به پایان سال 1399 مقدار قابل توجهی ارز در اختیار بازارها قرار گرفت. این اتفاقات ارزش پوند نسبت به ریال را به پایین ترین حد خود در سال 2021 رساند.

در ادامه سال 2021 روند عمومی ارزش ریال نسبت به پوند کاهشی بود. اگرچه یک افزایش ناگهانی دیگر را در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر تزریق مجدد ارز شاهد بودیم، اما تغییر خاصی در روند کاهشی ارزش ریال به وجود نیامد. این کاهش ارزش ریال در دو مقطع شیب تندتری به خود گرفت. مقطع اول تابستان 2021 بود که تعداد ابتلا و مرگ در همه گیری کرونا افزایش عجیبی داشت. مقطع دوم نیز با ناامیدی از مذاکرات احیای برجام در سطح جهانی و بحران مجدد بنزین توجیه می شود.

پایان سال 2021 نیز با کاهش بیشتر ارزش ریال همراه است. افزایش خروج سرمایه از ایران به علل مختلف از جمله پالس های منفی مذاکرات احیای برجام را باید علت اصلی کاهش ارزش ریال در این زمان دانست.

قیمت پوند

نمودار نوسانات قیمت حواله پوند در سال 2021

جمع بندی

مجموعا سال 2021 برای پوند به تنهایی سالی خنثی ارزیابی می شود. این ارز مهم ارزش خود را در مقایسه با دیگر ارزهای رایج تا حدی حفظ می کند و بیش از اینکه خودش موجب تغییری در ارزش خود شود، منتظر تحولات دیگر می ماند.

شاید در سال 2022 به علت تمایل انگلیس به جذب سرمایه شاهد سقوط مقطعی و صعود کلی ارزش پوند باشیم. ممکن است تحت تاثیر اقتصاد چین ارزش پوند دچار تغییرات شود یا باقی ماندن کرونا، قیمت پوند و باقی ارزها را دست خوش تغییر کند. (مقاله مرتبط: تاثیر اقتصادی ویروس کرونا)

در سال 2021 ارزش پوند در ایران رفتاری خنثی نداشت. قیمت پوند در این سال دائما افزایش یافت، یا به تعبیر بهتر ارزش ریال کاهش یافت. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، خروج سرمایه از ایران، کاهش صادرات در سال 2021 و محدودیت بیشتر تجارت با انگلیس علل مهم دیگر کاهش ارزش ریال نسبت به پوند هستند. در آغاز سال 2021 هر یک پوند 36500 تومان ارزش داشت و در پایان به 41500 تومان رسید. (مقاله مرتبط: 3 دلیل برای خرید پوند و 3 دلیل برای نخریدنش) احتمالا مهم ترین شاخص برای پیشبینی قیمت پوند در ایران در سال 2022 نتیجه مذاکرات احیای برجام باشد. موفقیت مذاکرات مانند سال 94 می تواند موجب تثبیت یا حتی کاهش قیمت شود، اما شکست مذاکرات موجب ادامه روند کنونی در کاهش ارزش ریال نسبت به پوند و دیگر ارزهای مهم و پرقدرت مثل دلار و یورو خواهد شد.

صرافی کیان انگلستان به عنوان اولین صرافی الکترونیک ایرانی در اروپا در خدمت شماست و تمام حواله جات ارزی شما را با سرعت و امنیت بالا انجام خواهد داد. از جمله خدمات صرافی کیان می توان به خرید و فروش پوند بدون کارمزد و با قیمت ویژه اشاره کرد که می توانید این نرخ ها را هر روزه در قسمت نرخ روز ارز مشاهده کنید. سرعت بالا در نقل و انتقال مالی و واریز پول شما در کمترین زمان، امنیت بالا و واریز پول شما از مجاری کاملا قانونی از دیگر ویژگی های صرافی کیان انگلستان است.

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ