فروش پوند

سال 2022 برای پوند استرلینگ سال مهمی خواهد بود، چرا که در این سال تصمیمات مهمی در اقتصاد انگلیس گرفته می شود که بر آینده پوند اثر زیادی دارد و در عین حال به پایان تاثیر روانی برگزیت بر پوند هم می رسیم. سوالی که برای فعالان بازار ارز به وجود می آید این است که در این سال باید پوند خریداری کنند یا دست به فروش پوند بزنند؟ در این مقاله به پاسخ این سوال می رسیم. (برای آشنایی کامل با پوند می توانید مقاله‌ی همه چیز در مورد پوند انگلیس را مطالعه کنید.)

تحلیل تکنیکال، دقیق اما کم ارزش

وقتی پای تحلیل تکنیکال به میان می آید، عموم افراد تصور می کنند چون این نوع تحلیل در بازار آزادی مثل وال استریت دقیق است، در بازارهای سیاسی-اقتصادی مثل بازار ارزها یا بورس ایران هم موثر است. این اشتباه راهبردی قربانیان زیادی در خود ایران گرفته است. قربانیانی که تصور می کردند نمودارهای صعود و نزول سهام ها در بورس ایران تنها بر مبنای عرضه و تقاضا یا رفتار روانی خود بازار قابل پیش بینی است. بدون اینکه توجه کنند بخش اندکی از ارزش هر شرکت در بورس عرضه شده و از همان بخش عرضه شده هم بیشترین سهمش در اختیار اقتصاد دولتی است. از این جهت بازار ارزهای رایج هم شباهتی به بورس ایران دارد. تنها عرضه و تقاضای ارزها در قدرت آن ها موثر نیست، بلکه وقایع سیاسی نظیر جنگ، تحریم، مناقشه، پیمان های بین المللی و… هم در ارزش ارزها موثر هستند. با تمام این ها اما می توان در کوتاه مدت به تحلیل های تکنیکال در بازار ارز توجه کرد.

طبق این تحلیل ها پوند در اواخر سال 2021 به بالاترین ارزش خود نسبت به دلار و یورو رسید و احتمالا این روند صعودی طی ماه های آینده نزولی خواهد شد. مطابق این تحلیل ها احتمالا با فروش پوند طی کوتاه مدت سود خواهید کرد. (مقاله مرتبط: تحلیلی بر قیمت پوند در سال 2021)

خرید پوند

خرید و فروش پوند

تحلیل پوند بر مبنای برگزیت

برگزیت یک اتفاق غیر منتظره در اقتصاد انگلیس بود. اقتصاد انگلستان که هرچه بیشتر در اقتصاد اروپا ادقام شده بود به طور ناگهانی مجبور به متارکه ای اجباری و حتی ناخواسته شد. اولین تاثیر این اتفاق در سال 2016 سقوط ارزش پوند بود. این روند نزولی تا اواسط سال 2019 ادامه یافت و پوند به کمترین ارزش خود طی 5 سال گذشته نسبت به یورو رسید. طی شش ماه بعدی به واسطه تغییرات بانکی قیمت پوند به مرور افزایش یافته و این روند تا فوریه 2020، یعنی 20 روز پس از اجرایی شدن برگزیت ادامه یافت.

دو اتفاق مهم روند ارزش پوند انگلیس را نزولی کرد. ابتدا نیاز این کشور به افزایش تولید و صادرات و حضور در بازارهای رقابتی و سپس همه گیری کرونا که موجب ضعف اقتصادی اروپا و آمریکا در برابر چین شد. روند نزولی ارزش پوند تا پایان سال 2020 ادامه داشت. اما موفقیت دولت در کنترل اقتصاد و افزایش تولید و در عین حال تاثیرات شروع واکسیناسیون نمودار ارزش پوند را مجددا صعودی کرد. حضور پر رنگ انگلیس در تولید واکسن از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار این روند بود.

اما حالا به زمان ثبات دیگری رسیده ایم. به نظر می رسد دوباره زمان فروش پوند خواهد رسید. اتکای انگلیس به سودآوری واکسن در سال 2022 کاهش جدی خواهد داشت. در عین حال نیاز است که انگلیس دوباره با تولیدات خود بخشی از بازار را که تحت تاثیر کرونا از دست داده و به شرق آسیا واگذار کرده بود، پس بگیرد. یکی از مشوق های افزایش تولید و صادرات در انگلیس کاهش ارزش پوند است. بدین شکل قیمت نیروی کار کاهش یافته و سرمایه گذاری در انگلیس جذابیت پیدا می کند. حال اگر قصد سرمایه گذاری در انگلیس را ندارید بهتر است ذخایر پوند خود را کاهش دهید تا از کاهش ارزش پوند متضرر نشوید.

اتحادیه اروپا

علتی دیگر برای فروش پوند

انگلیس طی 2 قرن گذشته همواره درگیر مناقشات متعدد بین المللی بوده است. یکی از این مناقشات، پرونده هسته ای ایران است. پرونده ای که با آغاز دور جدید مذاکرات اهمیت زیادی پیدا کرده است. بخشی از درآمد ایران ناشی از فروش فرآورده های نفتی در انگلیس بلوکه شده و همچنین بخشی از ثروت ایرانیان ساکن انگلیس قابل انتقال به ایران نیست. برای همین اگر برجام احیا شده و تحریم ها مجددا رفع گردند، مقدار قابل توجهی ثروت از انگلیس خارج خواهد شد. این اتفاق، اگرچه اندک، اما می تواند تاثیری بر ارزش پوند گذاشته و قیمت آن را نزولی کند. پس اگر پوند دارید پیگیر اخبار برجام باشید. با احیا شدن برجام مقداری پوند به ایران سرازیر شده و موجب کاهش قیمت آن در ایران می شود.

علت دیگری که برای فروش پوند در سال 2022 می توان در نظر داشت، آمادگی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در انگلیس است. با کاهش نسبی ارزش پوند تمایل این کشورها برای سرمایه گذاری افزایش خواهد داشت. لذا دور از انتظار نیست که انگلیس در سال 2022 با کاهش ارزش پوند سرمایه های این کشورها را به خود جذب کند تا هنگام بهره دهی این سرمایه ها، کاهش قیمت پوند را جبران کند.

نرخ روز پوند

ارزش پوند انگلیس

خرید و فروش پوند در ایران

همان طور که گفته شده احتمالا با احیای برجام و حرکت پوند به سمت بانک های ایرانی، ارزش پوند کاهش خواهد یافت. اما ممکن است این کاهش ارزش با افزایش تورم و کاهش بیشتر ارزش پول ایران به چشم نیاید. یعنی ارزش پوند کاهش می یابد، اما چون ارزش ریال بیشتر کاهش می یابد، روند ظاهری قیمت پوند در ایران صعودی می شود. برای همین هم ممکن است عده ای با عدم توجه به این مسئله دست به خرید پوند بزنند، پوند هم قیمت ریالی بیشتری پیدا کند، اما نهایتا در مقیاس بازار جهانی ضرر کنند. برای همین هم در صورتی که تحلیل های فوق با اتفاق عجیبی مخدوش نشوند، فروش پوند در سال 2022 عاقلانه تر از خرید پوند انگلیس و ذخیره آن است.

صرافی کیان انگلستان به عنوان اولین صرافی الکترونیک ایرانی در اروپا در خدمت شماست و تمام حواله جات ارزی شما را با سرعت و امنیت بالا انجام خواهد داد. از جمله خدمات صرافی کیان می توان به خرید و فروش پوند بدون کارمزد و با قیمت ویژه اشاره کرد. سرعت بالا در نقل و انتقال مالی و واریز پول شما در کمترین زمان، امنیت بالا و واریز پول از مجاری کاملا قانونی از دیگر ویژگی های صرافی کیان انگلستان است.

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ