ویزا کارت چیست

ویزا کارت چیست؟ خیلی کوتاه می توان گفت ویزاکارت (visa) یک شرکت خدمات مالی و اعتباری است که انواع کارت های متصل و مستقل نسبت به حساب بانکی صادر می کند و از آن ها می توان برای خرید حضوری، خرید آنلاین، دریافت پول از دستگاه های خودپرداز، پرداخت وام، انتقال پول و… استفاده کرد.

اما این تعریف کوتاه به همان اندازه که روشنگر است، گمراه کننده هم هست. ویزاکارت گستره بسیار بزرگی از خدمات را در جغرافیای وسیعی ارائه می دهد. برای همین پیش از استفاده از آن نیاز به آشنایی کامل با نحوه سفارش ویزا کارت، انواع ویزاکارت، قابلیت های ویزاکارت و مزایا و معایب آن داریم. بنابراین اگر ویزا کارت چیست سوال شما نیز هست و اگر می خواهید با ویزاکارت آشنا شوید و یا قصد استفاده از آن را دارید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

تاریخچه ویزاکارت

برای پاسخ به سوال ویزا کارت چیست باید از ابتدا با تاریخچه آن آشنا شویم. در ابتدای دهه 1950 مشکلات زیادی به خاطر تعدد حساب های افراد در بانک های گوناگون به وجود آمده بود. همچنین انجام تمام خریدهای مردم با پول نقدی موجب استهلاک بالای دلارهای آمریکایی و خسارت زیاد به اقتصاد می شد.

در این زمان فردی به نام جوزف پی ویلیامز طرحی ارائه کرد که افراد کارت هایی برای انجام خریدهای خود داشته باشند و به جای دست به دست شدن پول، اعتبارات خود را میان شماره حساب های خود منتقل کنند. پیش از این ایده واریز اعتبار به حسابی دیگر تنها با حضور در بانک ها ممکن بود، اما با این ایده بود که برای اولین بار پای کارت ها به بازار روز باز شد تا یک عمل بانکی را در خارج از بانک انجام دهد. این ایده در ابتدا مشکلات زیادی داشت. به علت نبود شبکه یک پارچه اطلاعات، امکان کلاه برداری از این طریق هم محیا بود. تا جایی که تخمین تخلف 4 درصدی مردم در استفاده از این کارت ها به 22 درصد رسید و بانک آمریکا مجموعا 20 میلیون دلار خسارت پرداخت و از بیش از 3 میلیون نفر با ارسال نامه معذرت خواهی کرد.

با این حال این ایده از بین نرفت و به مرور شرکت های خصوصی وارد بررسی و ارتقا آن شدند. نهایتا در سال 1958 و با ادغام چند شرکت مختلف، ویزاکارت متولد شد. موسس اصلی آن، دی هاک، موفق شد تا سال 1984 استخوان بندی اصلی ویزاکارت را پایه ریزی کند. به مرور در این دوران و پس از آن به انواع کارت های ویزا افزوده شد و خدمات آن بیشتر شده و در کشورهای بیشتری امکان استفاده یافت. ویزاکارت بانک های سطح بالای جهانی را از ارائه کارت به مشتریان تا حد زیادی معاف کرد و این امکان را فراهم کرد که یک فرد بتواند به اشکال گوناگون خریدها و پرداخت های خود را انجام دهد.

در 1958 ویزاکارت تنها در آمریکا قابل استفاده بود اما هم اکنون در بیش از 200 کشور جهان قابل استفاده است. تمام بانک های بزرگ طرف قرارداد آن هستند و عموم دستگاه های خودپرداز به شبکه ویزاکارت اتصال دارند. هم اکنون ویزاکارت با بیش از 40 میلیارد دلار دارایی و سالانه بیش از 4 هزار میلیارد دلار نقل و انتقال مالی، بزرگ ترین شرکت خدمات مالی جهان است.

ویزا کارت چیست

خدمات ویزا کارت

خدمات ویزا کارت چیست؟ تقریبا هرکاری در دنیای مالی را با ویزاکارت می توان انجام داد. تنها باید نوع درستی از ویزاکارت را انتخاب کنید. این خدمات شامل موارد زیر است:

  • خرید و فروش حضوری
  • خرید و فروش مجازی
  • خرید قرضی و اقساطی
  • پرداخت وام های بانکی
  • انتقال پول به کارت های دیگر
  • و…

انواع ویزاکارت

ویزاکارت انواع مختلفی دارد که هر کدام برای گروهی از افراد مناسب تر است. البته این امکان وجود دارد که یک فرد چندین ویزاکارت داشته باشد و معمولا هم این گونه است، اما از هر کدام از ویزاکارت ها برای اهداف به خصوصی استفاده می شود. انواع ویزاکارت به 4 گروه ویزاکارت اعتباری، ویزاکارت نقدی، ویزاکارت پیش پرداخت و ویزاکارت هدیه تقسیم می شود.

  • ویزاکارت اعتباری credit VisaCard

ویزا کارت اعتباری را می توان رایج ترین نوع ویزاکارت دانست. نحوه کار این نوع به این شکل است که شما پس از ارائه مشخصات شغلی خود به ویزاکارت آن را دریافت می کنید. با توجه به شغل شما، میزان درآمد متوسط، گردش حساب و سابقه مالی، امکان استفاده محدود از ویزاکارت اعتباری را خواهید داشت، هرچند که در زمان استفاده پولی در حساب شما نباشد. اما پس از اینکه پول وارد حساب شما شد، ویزاکارت به صورت یک جا یا قسطی و با احتساب کارمزد، طلب خود را از حساب شما برداشت می کند. تقریبا عموم کارمندان از ویزاکارت اعتباری استفاده می کنند. مزیت این نوع ویزاکارت این است که شما ممکن است در زمانی خاص نیاز به خرید یا پرداختی داشته باشید که در لحظه از اعتبار کافی برای آن برخوردار نیستید. در این موارد می توانید با استفاده از ویزاکارت اعتباری خرید خود را انجام دهید و پس از آن به مرور اعتبار قرض گرفته شده را به ویزاکارت بازگردانید.

ویزا کارت چیست

  • ویزاکارت نقدی debit VisaCard

ویزاکارت نقدی بسیار مشابه به کارت های بانکی رایج در ایران است. ویزاکارت نقدی به حساب بانکی شما متصل است و به شما تا جایی امکان استفاده می دهد که در حساب خود اعتبار داشته باشید. این نوع ویزاکارت بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می گیرد که استخدام نیستند و به نوعی شغل آزاد دارند. البته این افراد هم با توجه به گردش حساب خود می توانند ویزاکارت اعتباری تهیه کنند، اما چندان رایج نیست و خود ویزاکارت هم بیشتر تمایل دارد به این افراد کارت نقدی بدهد.

ویزا کارت چیست

  • ویزاکارت پیش پرداخت prepaid VisaCard

ویزاکارت پیش پرداخت همانند ویزاکارت نقدی است و سقف استفاده از آن تا جایی است که اعتبار داشته باشید. با این تفاوت که در ویزاکارت نقدی بین کارت و حساب ارتباط وجود دارد، ولی ویزاکارت پیش پرداخت خودش یک حساب اعتباری است. برای استفاده از ویزاکارت پیش پرداخت ابتدا مبلغی را به آن واریز می کنید و سپس تا سقف همان مبلغ می توانید خرید انجام دهید. این نوع کارت می تواند برای افرادی استفاده شود که می توانند آزادانه خرید کنند اما سقف مشخصی باید داشته باشند تا حساب را خالی نکرده یا قرض زیادی به بار نیاورند. مثلا می توان سقف خرید کودک را با استفاده از این نوع کارت مشخص کرد و در عین حال آزادی خرج کردن با مدیریت خودش را به او سپرد.

ویزا کارت چیست

  • ویزاکارت هدیه gift VisaCard

ویزاکارت هدیه در واقع امکان هدیه دادن اعتبار به جای چیزهای دیگر است. این نوع ویزاکارت قابل خریدن است اما الزاما امکان شارژ ندارد و عموما یک بار مصرف است. این نوع کارت بیشتر مورد استفاده افرادی است که امکان تهیه ویزاکارت با مشخصات خود را ندارند. مثلا ما ایرانی ها که در تحریم قرار داریم و از خدمات ویزاکارت محرومیم، می توانیم از ویزاکارت هدیه برای خریدهای آنلاین خود استفاده کنیم.

ویزا کارت چیست

چگونه ویزاکارت تهیه کنیم؟

برای تهیه ویزاکارت ابتدا باید تعیین کنید که چه نوعی از آن را می خواهید و آیا واجد شرایط داشتنش هستید؟ در صورتی که در ایران نیستید و پاسپورت کشور دیگری را دارید، تنها به یک حساب بانکی در یک بانک معتبر نیاز دارید. پس از آن از طریق همان بانک یا وب سایت ویزاکارت می توانید درخواست ویزاکارت فیزیکی یا مجازی مورد نظر خود را بدهید. پس از درخواست و تاییید اطلاعات، ویزاکارت شما صادر می شود. به همین سادگی. البته اگر در ایران هستید، دریافت ویزا کارت به همین سادگی نیست. هیچ بانک ایرانی طرف قرارداد ویزاکارت نیست و خود این شرکت هم برای هیچ فرد ایرانی کارت صادر نمی کند. برای همین نیازمند هستید از شرکت های واسط درخواست کنید که کارتی برای شما صادر کنند که صدور و شارژ کارت هزینه هایی برای شما خواهد داشت. می توانید هم از گیفت کارت استفاده کنید که به مشخصات شما نیاز ندارد، اما در آن صورت هم نیازمندید که پس از تمام شدن هر کارت هدیه، کارت جدیدی خریداری کنید.

ویزا کارت مجازی چیست؟

تا به این جا به خوبی به سوال ویزا کارت چیست پاسخ داده ایم. حال وقت آن رسیده که با نوع مجازی ویزا کارت نیز آشنا شوید. برای استفاده از ویزاکارت تنها به شماره کارت، مشخصات امنیتی کارت و رمز شخصی خود نیاز دارید. پس عملا لزومی ندارد از کارت فیزیکی استفاده کنید. این نکته باعث شده تا ویزاکارت شکل مجازی کارت هایش را هم معرفی کند که در واقع تنها مشخصات کارت و رمزهای شخصی دارنده را شامل می شود. از ویزاکارت مجازی در خریدهای اینترنتی استفاده بیشتری می شود.

ویزا کارت چیست

مزایا و معایب ویزا کارت

ویزاکارت به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت صادرکننده کارت های اعتباری، مزایای زیادی دارد. اما این شرکت خالی از عیب هم نیست و برای همین رقیب مهمی چون مسترکارت پیدا کرده است.

مزایای ویزا کارت:

  • امکان دریافت آسان
  • طرف قرارداد با عموم بانک های بزرگ جهان
  • قابلیت استفاده در بیش از 200 کشور جهان
  • امکان انجام معاملات بدون سقف مالی
  • پشتیبانی بسیار خوب

معایب ویزا کارت:

اما معایبی هم در ویزاکارت هست که مهم ترین آن ها موارد زیر است:

  • امنیت پایین به خصوص در گیفت کارت ها
  • عدم دسترسی ایرانیان به علت قوانین مبارزه با پول شویی و تحریم

و اما در انتها…

همان طور که در انتقال پول امکان نادیده گرفتن پی پال وجود ندارد، در دریافت خدمات بانکی هم نادیده گرفتن ویزاکارت غیرممکن است. اما آیا با وجود مسترکارت و دیگر سرویس های رقیب، ویزاکارت یک رکن غیرقابل اجتناب در فعالیت اقتصادی یا حتی روزمره است؟ پاسخ به این سوال با توجه به شرایط هر فرد متغیر است اما شاید برآیند پاسخ ها غیر قابل اجتناب بودن آن باشد.

در این مقاله یکی دیگر از روش های انتقال پول از ایران به اروپا را بررسی کردیم و به سوال ویزا کارت چیست به خوبی پاسخ دادیم. با ما باشید تا در مقاله های دیگر وب سایت صرافی کیان، روش های دیگر نقل و انتقالات مالی را نیز به طور کامل شرح دهیم.

ایا ویزا کارت در ایران کار میکند؟

ویزا کارت یک کارت پرداخت اعتباری است که استفاده از آن در کشور‌های مختلف با توجه به سیاست‌های آن کشور متفاوت است. استفاده از ویزا کارت برای ایرانیان در ایران امکان پذیر نیست. علاوه بر تحریم ها، زیرساخت های استفاده از ویزا کارت نیز در ایران فراهم نشده است. بنابراین ایرانیان امکان استفاده از خدمات ویزا کارت در ایران را ندارند.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ