عکس اسکناس پوند

ارزش پوند پس از کسب اکثریت حزب محافظه کار در انتخابات عمومی انگلیس جهش یافت. تغییر در ارزش پوند بر همه ی افرادی که به نحوی با این ارز سر و کار دارند، تأثیرگذار است، از مسافرانی که برای کار یا تفریح به انگلستان سفر می‌ کنند، تا کسانی که باید هر هفته باک بنزین اتومبیل خود را پر کنند، یا صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران. اما، به نظر شما چه کسی ارزش پوند یا دیگر ارزها را تعیین می‌ کند؟

ارز چگونه ارزیابی می شود؟

وقتی مردم در مورد کاهش یا افزایش قیمت پوند صحبت می‌ کنند، به این معناست که با نرخ روز پوند، مقدار کمتر یا بیشتری ارز خارجی می‌ توان خریداری کرد، زیرا نرخ ارز تغییر کرده است. با توجه به قدرت قابل توجه اقتصاد آمریکا، پوند غالبا با دلار آمریکا مقایسه می‌ شود. همچنین به دلیل روابط تجاری نزدیک انگلستان با اتحادیه‌ ی اروپا، ارزش پوند با یورو مقایسه می‌ شود، اما می‌ تواند با هر ارز دیگری در دنیا نیز مقایسه شود. برای ایرانیان تفاوت قیمت ریال و پوند در این روزها بسیار چالش برانگیز شده است.

امروزه، بیشتر کشورها از آن‌ چه نرخ ارز شناور نامیده می‌ شود استفاده می‌ کنند که این مقدار به میزان درخواست ارزی مردم در یک مقطع زمانی معین بستگی دارد.

برای پوند چه اتفاقی افتاد؟

پیش از آن‌ که انگلیس در ژوئن 2016 به خروج از اتحادیه‌ ی اروپا رأی بدهد، پوند با ارزش حدود 1.50 دلار معامله می‌ شد. ارزش استرلینگ از آن زمان تاکنون کاهش یافته است، که بیشتر به دلیل شرایط ناشی از “برگزیت” (Brexit) است. هنگامی که “بوریس جانسون” نخست وزیری را در ماه جولای به عهده گرفت، ارزش آن به حدود 1.22 دلار کاهش یافته بود. اما بلافاصله پس از پیش بینی اکثریت محافظه کار، ارزش آن با افزایش 1.9٪ به 1.34 دلار رسید که این بالاترین سطح نسبت به دلار از ماه مه 2018 است.

چه چیزهایی بر ارزش پوند تاثیر دارند؟

در مقاله ی چرا ارزش ریال به پایداری نمی رسد، عوامل متعددی که بر روی نرخ ارز یک کشور تاثیر می‌ گذارد، معرفی و بررسی شده است. اما به طور خلاصه و به طور خاص در مورد پوند می توان گفت که عرضه و تقاضا برای استرلینگ، نرخ ارز پوند را تعیین می‌ کند. اگر تقاضا برای استرلینگ افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. و این تغییر نرخ تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد، از جمله:

اقتصاد:

اقتصادهای قوی ارزهای قوی دارند، زیرا کشورهای دیگر به سرمایه گذاری در آن جا و سود بردن از آن اقتصاد قوی ترغیب می شوند. سرمایه گذاران برای انجام این کار به پول محلی نیاز دارند و این موضوع تقاضا و در ادامه ارزش پول را بالا می‌ برد. امروزه در دنیا چندین ارز قوی وجود دارد که ما آن ها را در مقاله ی قوی ترین ارزهای جهان معرفی کرده ایم.

پس انداز:

وقتی بانک‌ های انگلیس نرخ بهره را افزایش می‌ دهند، پس انداز یا سرمایه گذاری به پوند جذاب‌ تر می‌ شود، زیرا با این کار پول بیشتری به شما می‌ رسد. بنابراین، تقاضا برای استرلینگ افزایش می‌ یابد و همان طور که در بالا اشاره شد، افزایش تقاضا برای استرلینگ باعث افزایش قیمت آن نیز خواهد شد.

قیمت‌ ها:

اگر کالاهای انگلیس ارزان‌ تر از کالاهای خارج از کشور باشد، بیشتر مورد توجه تجارت‌ های خارجی خواهند بود که برای خرید آن‌ ها به استرلینگ نیاز دارند. و این باعث افزایش نرخ ارز می‌ شود. در واقع تولید محصولات با کیفیت و ارزان یکی دیگر از مواردی است که باعث جذب سرمایه ی خارجی و افزایش ارزش پوند می شود.

بودجه‌ی عمومی:

وضعیت موجودی بانکی دولت یا میزان بدهی آن نیز می‌ تواند بر نرخ ارز تأثیر بگذارد. این موجودی بودجه ی عمومی نامیده می شود و تاثیر زیادی بر ارزش ارز یک کشور دارد.

حدسیات:

نرخ ارز در برابر واسطه گران ارز، که خرید و فروش استرلینگ را براساس انتظارات از وقایع آینده انجام می‌ دهند، بسیار آسیب پذیر است. بیشتر نوسانات روزانه‌ ی نرخ ارز به دلیل این اقدامات واسطه گران و اعتماد آن‌ ها به چشم انداز اقتصادی کشور است. بنابراین گمانه زنی های سیاسی و اقتصادی نیز می تواند تاثیر ویژه ای بر روی نرخ ارز داشته باشد.

نرخ پوند چه تاثیری روی من دارد؟

این امر تا حد زیادی به شخص شما بستگی دارد. سرمایه گذاران در سراسر جهان هر روز مبالغ زیادی از ارز را مبادله می‌ کنند. نرخ مبادلات ارزی تعیین می‌ کند که مردم در بانک، یا صرافی‌ ها چه نرخی دریافت می‌ کنند.

سقوط استرلینگ می‌ تواند در امور اقتصادی داخلی نیز تأثیر بگذارد. اگر ارزش پوند کمتر باشد، هزینه‌ ی کالاهای وارداتی خارج از کشور افزایش می‌ یابد. از آن‌ جا که قیمت بنزین به دلار است، پایین آمدن ارزش پوند می ­تواند هزینه‌ ی پر کردن باک ماشین شما را افزایش دهد. با این‌حال، بیشتر مردم به نوسانات نرخ ارز اهمیت نمی‌ دهند، مگر این‌که برای یک سفر خارجی به تبدیل پول نیاز داشته باشند.

چه زمانی خرید نقدی بهتر است؟

هدف ما در “صرافی کیان انگلستان” این است که بهترین خدمات را برای تبادلات ارزی مشتریان فراهم کنیم. با این‌حال پیش بینی نوسانات ارزی بسیار دشوار است. بنابراین برای این‌ که در نوسانات ارزی کمتر متضرر شوید، پیشنهاد ما به شما این است که نیمی از پولی که می ­خواهید برای سفر یا خریدهای ارزی خود کنار بگذارید را از هفته‌ ها قبل تبدیل به ارز مورد نظر کنید و بقیه را درست قبل از سفر یا خرید تبدیل کنید.

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.
برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.
شماره تماس های واتسپ

صرافی کیان با بستر بانکی مناسب، تمامی تراکنش های خود را از حساب های رسمی و رجیستر شده انجام می دهد.

برای دریافت قیمت روز ارز و هر گونه سوال دیگر، با ما در واتسپ در ارتباط باشید.

شماره تماس های واتسپ